Proverb și stil în publicistica lui Eminescu
Afiliații
Facultatea de Litere, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Bd. Carol I 11, 700506 Iași, România
Istoric
Primit: 27 octombrie 2019
Acceptat: 3 noiembrie 2019
Publicat: 7 noiembrie 2019
Motto
„quid, quaeso, probabilius quam quod nemo non dicit? Quid verisimilius, quam id, qoud tot aetatum, tot nationum consensus et velut idem suffragium comprobauit?”
[„ce ar putea fi mai convingător, întreb, decît ceea ce zice toată lumea? Ce ar fi mai credibil decît ceea ce e stabilit prin consens, prin votul unanim al atîtor oameni din diverse timpuri?”]
(Erasmi Roterodami, Adagiorum chiliades tres, 1508)
Rezumat
Articolul interoghează teza că Mihai Eminescu (1850–1889), cel mai important scriitor român din secolul al XIX-lea, a valorificat în scrierile sale jurnalistice eșantioane paremiologice culese din vorbirea oamenilor de rînd. În privința sutelor de proverbe prezente în articolele de presă redactate de Eminescu, îmi propun să arăt că scriitorul a naturalizat în mozaicul textelor gazetărești decupaje livrești cărora le-a conferit aparența stilistică a unor elemente populare. Fără a nega că unele dintre proverbele la care poetul recurge pe teren jurnalistic provin din limba comună, în studiul de față mă preocupă mizanscena orchestrată de scriitor pentru a conferi aură folclorică unor decupaje culte. Nu în ultimul rînd, cercetarea atrage atenția asupra disponibilității lui Eminescu de a experimenta formule de scriere jurnalistică dintre cele mai variate, rafinate în acord cu ideile, temperamentul și imaginația artistului.
Drepturi de autor
© 2019 Autorii. Drepturile de publicare aparțin Revistei. Textul este accesibil în mod gratuit, în concordanță cu prevederile licenței Open Access CC-BY.