Titlu: | „Lecţiile” lui Alexandru Muşina. O abordare pragmatică |
Autor: | Emilia Parpală |
Publicația: | Annales Universitatis Apulensis. Series Philologica, 12 (1), p. 267-278 |
p-ISSN: | 1582-5523 |
Editura: | Universitatea „1 Decembrie 1918” |
Locul: | Alba Iulia |
Anul: | 2011 |
Rezumat: | At the beginnings of the 80s, Muşina was noisily differentiating himself from modernism, in the name of the “new anthropocentrism”, a concept which was in fact recycling American personism. The new type of literature replaced modernist mannerism, hermetism and intellectualism by authenticity (biographism, poetry of the everyday life), individuality (sensorialism, existential commitment) and communicability. „Lecţiile deschise ale profesorului de limba franceză A.M.” („Open House in the Classroom of the French Teacher A.M.”), together with „Hebdomadarul profesorului A.M.” („The Hebdomadal of the Teacher A.M.”) and „Lecţia de engleză” (the „English Lesson”) make up a homogeneous corpus, where the trend of biographic poetry, the fact of „commuting”, the ironic sincerity illustrate the postmodern paradigm in the version of „everyday realism”. Considering our pragmatic approach, we wish to focus on the intra-, inter- and extradiscursive levels, with the following topics: a) dialogism: heteroglossia and dedoxification (recycling of functional styles and clichés); b) the (pre)discursive ethos: autobiographic and enunciative aspects; c) intertextuality: the parodic intertextuality (Caragiale, Ionesco), the compromising of the didactic discourse. The biographism and dialogism of the „Open house in the Classroom of the French Teacher A.M.” turn this ironic corpus into a revolutionary sample of Romanian poetic postmodernism. |
Cuvinte-cheie: | dialogism; enunciation; ethos; intertextuality; the new anthropocentrism |
Limba: | română |
Linkuri: | html |
Citări la această publicație: 1
1 | Florin Sterian | Bibliografia românească de lingvistică (BRL, 55, 2012). Lucrări de lingvistică apărute în țara noastră în cursul anului 2012 | LR, LXII (3), 271-408 | 2013 | pdf html |
Referințe în această publicație: 0
Lista citărilor/referințelor nu cuprinde decît texte prezente în baza de date, nefiind deci exhaustivă.
Pentru trimiterea de texte, semnalarea oricăror greșeli, și eventualul refuz ca „Diacronia” să facă publice textele, vă rugăm să folosiți adresa de email [Please enable javascript to view.].