Rezumat: | - The idea of writing being exclusively for men, the positive discrimination and the hunt of collective and individual faults from certain standards, made it that the feminine touch a complex cultural subject, both powerful and complex, multiple and unique with every portraying, be considered a tabu issue for a long period of time. Out of the changing beauty of literature written by women, let us choose a special way that requires from us a sustained effort – the feminine poetry, showing that gender is not one that matters in literature, as is the originality of the writing, the author’s imagination and his/her capacity to portray a large range of representations. After several centuries of this genre being “dropped out” at the edge of the masculine ruling, looked down upon, tolerated and hardly accepted without prejudice, during the XXth century this kind of literature got an increasing importance starting with the emergence of feminism, the evolution of both expectations and mentality changes proving, if still needed, that the “feminine” atribute is not a stigma, and that the author is actually an androgine paper – being for whom only the gift, the skills and the talent could make the difference.
- Ideea că scrisul este exclusiv masculin, discriminarea pozitivă şi căutarea greşelilor colective şi individuale de la anumite standarde a făcut ca femininul să devină un subiect cultural complex, puternic, dar şi complex, multiplu şi unic cu fiecare portretizare, fiind considerat o problemă tabu pentru o lungă perioadă de timp. Din frumuseţea schimbătoare a literaturii scrise de femei, am ales o modalitate specială care necesită un efort susţinut din partea noastră – poezia feminină, arătând că genul nu este ceea ce contează în literatură, ci originalitatea scriiturii, imaginaţia autorului şi capacitatea lui/ei de a portretiza o gamă întreagă de reprezentări. După ce secole la rândul acest gen a fost considerat ca ,,lăsat pe dinafară”, la limita stăpânirii masculine, privit de sus, tolerat şi cu greu acceptat fără prejudecăţi, în timpul secolului al XX-lea acest gen de literatură a căpătat o importanţă crescândă, începând cu manifestarea feminismului, evoluţia aşteptărilor şi a mentalităţii s-a schimbat dovedind, dacă mai era nevoie, că atributul ,,feminin” nu este un stigmat şi că autorul este, de fapt, o fiinţă androgină de hârtie pentru care doar talentul, îndemânarea şi înzestrarea puteau face diferenţa.
|
Cuvinte-cheie: | - Russian poetry, feminine writing, prejudice, acceptance, androginity
- poezie rusească, creaţie feminină, prejudecată, acceptare, androgin
|