According to B. Fondane, history, as it is generally understood, is perverted because – in order to be intelligible – its meaning is reversed. The modern world has nothing understood from its desperate attempt to make the man’s cohabitation with history possible. The real meaning of history is that of the very meaning of man’s existence. Its apparent absurdity may be transcended in an eschatological horizon, beyond the principle of causality, in an existential history which lightens at the end of time.
În opinia lui B. Fondane, istoria, în sens general, este pervertită, deoarece – pentru a fi inteligibilă – sensul ei este inversat. Lumea modernă nu a înţeles nimic din încercarea ei disperată de a face posibilă conlocuirea omului cu istoria. Sensul adevărat al istoriei este acela al înţelesului însuşi al existenţei umane. Absurditatea sa aparentă poate fi transpusă într-un orizont escatologic, dincolo de principiul cauzalităţii, într-o istorie existenţială care luminează la sfârșitul timpului.
Cuvinte-cheie:
terror of history, objective and existential history, Platonic philosophy, eschatology
teroarea istoriei, istorie obiectivă şi existenţială, filozofie platonistă, eshatologie
Lista citărilor/referințelor nu cuprinde decît texte prezente în baza de date, nefiind deci exhaustivă. Pentru trimiterea de texte, semnalarea oricăror greșeli, și eventualul refuz ca „Diacronia” să facă publice textele, vă rugăm să folosiți adresa de email [Please enable javascript to view.].