Baza de date „Diacronia” (BDD)
Titlu:

I fronti della scrittura: la Grande Guerra nella letteratura europea

Autor:
Publicația: Qvaestiones Romanicae, V, Secțiunea Comunicări în plen, p. 64-78
Lucrările Colocviului Internaţional Comunicare şi Cultură în Romània Europeană (ediţia a V-a / 24-25 iunie 2016)
Papers of the International Colloquium Communication and Culture in Romance Europe (Fifth Edition / 24-25 of June 2016)
Coordonator / Coordinator: Valy Ceia
p-ISSN:2457-8436
Editura:„Jozsef Attila” Tudomanyi Egyetem Kiado Szeged; Editura Universității de Vest din Timișoara
Locul:Timișoara
Anul:
Rezumat:
  • [The Fronts of Writing: The Great War in European Literature]
    The present paper aims at observig the First World War from a literary perspective, placing its setting not only in a single country, but in the whole of Europe. The subject (and the approach to the subject) is particularly large, but our goal is to show how during the war, there are many war fronts which are able to produce important literary writings. A single war, so many fronts and so many writings that discribe the story of the atrocities in the conflict, the encounter with death, and the relationship with the enemy. The paper will present a map of war literature, where all the countries that fought are represented through some exemplary books: from England (with the poems of Wilfred Owen) to France (with Le feu by Barbusse and La Peur by Chevallier), from Austria-Germany (with the classics of Remarque and Jünger) to Italy, from Romania (with The Forest of the Hanged by Liviu Rebreanu) to Slovenia (with Doberdò by Prežihov Voranc), from Tyrol (where the Dolomites in flames by Luis Trenker appears) to Poland (the land of Józef Wittlin).
  • L’intervento si propone di osservare la Prima guerra mondiale da una prospettiva letteraria che abbia, come scenario, non un singolo Paese, ma l’intera Europa. Il tema (e l’approccio al tema) è particolarmente vasto, ma l’obiettivo è quello di far vedere come esistano, nella guerra, tanti fronti di combattimento capaci di produrre importanti scritture letterarie. Una sola guerra, tanti fronti e tante scritture, che raccontano le atrocità del conflitto, l’incontro con la morte, il rapporto con il nemico. La relazione presenterà una mappa della letteratura di guerra, nella quale siano rappresentati, attraverso alcuni libri esemplari, tutti i Paesi che combattono, dall’Inghilterra (con le poesie di Wilfred Owen) alla Francia (con Le feu di Barbusse e La Peur di Chevallier), dall’Austria-Germania (con i classici di Remarque e di Jünger) all’Italia, dalla Romania (con La foresta degli impiccati di Liviu Rebreanu) alla Slovenia (con Doberdò di Prežihov Voranc), dal Tirolo (dove nasce Dolomiti in fiamme di Luis Trenker) alla Polonia (terra di Józef Wittlin).
Cuvinte-cheie:
  • the Great War, European literature, front
  • Grande Guerra, letteratura europea, fronte
Limba: italiană
Linkuri:  

Citări la această publicație: 0

Referințe în această publicație: 0

Lista citărilor/referințelor nu cuprinde decît texte prezente în baza de date, nefiind deci exhaustivă.
Pentru trimiterea de texte, semnalarea oricăror greșeli, și eventualul refuz ca „Diacronia” să facă publice textele, vă rugăm să folosiți adresa de email [Please enable javascript to view.].

Prima pagină: