Title: | Discurs raportat în Cazanii |
Author: | Dora Văetuș |
Publication: | Limba română: diacronie și sincronie în studiul limbii române, I, p. 329 |
Editors: | Rodica Zafiu, Adina Dragomirescu, Alexandru Nicolae |
Publisher: | Editura Universității din București |
Place: | București |
Year: | 2014 |
Abstract: | In this paper, we illustrate the reported speech with examples from three Romanian homiletic texts: Coresi – Carte cu învățătură, Varlaam – Carte românească de învățătură and Antim Ivireanul – Didahii. We analyse a fragment from Gospel of Luke – The Parable of the Publican and the Pharisee. At Coresi and Varlaam, we observe the quotation of each verse followed by exegesis. The reported speech forms in these two texts are: direct speech, indirect speech, narrative speech and direct related speech. At Antim Ivireanul, the reported speech is less used, but the quotation, truncated, represents the essence of the parable. |
Language: | Romanian |
Links: |
Citations to this publication: 0
References in this publication: 6
3 | Adina Chirilă, George Bogdan Țâra | Notes on Quoting Technique in Gospels and Its Reflection in the Romanian Translations of the New Testament | TDR, IV, 39-53 | 2012 | pdf html |
396 | Valeria Guțu Romalo (coord.) | GALR Gramatica limbii române. I. Cuvântul; II. Enunțul | Editura Academiei | 2005; 2008 | |
11 | Constantin Sălăvăstru | Teoria şi practica argumentării | Editura Polirom | 2003 | |
36 | Gheorghe Chivu | Civilizație și cultură Considerații asupra limbajului bisericesc actual | Editura Academiei | 1997 | |
54 | Nicolae Cartojan | Istoria literaturii române vechi Vol. I-III. | Minerva; Editura Fundației Culturale Române | 1980; 1996 | |
140 | Florica Dimitrescu (ed.) | Tetraevanghelul tipărit de Coresi, Brașov, 1560–1561, comparat cu Evangheliarul lui Radu de la Mănicești, 1574 | Editura Academiei | 1963 |
The citations/references list is based on indexed publications only, and may therefore be incomplete.
For any and all inquiries related to the database, please contact us at [Please enable javascript to view.].