“Diacronia” bibliometric database (BDD)
Title:

Le rôle de l’exception dans la dissociation des notions

Author:
Publication: Diversité et identité culturelle en Europe, IX (1), p. 133
p-ISSN:2067-0931
Publisher:Editura Muzeul Literaturii Române
Place:București
Year:
Abstract:
  • The dissociation of concepts is an essential part of argumentation. The interpretation and reinterpretation of a concept leads, in general, to the dissociation of concepts. The argumentative conflict becomes a language conflict. We first present and discuss the sense given to the dissociation of notions by the Brussels school, starting with Perelman & Olbrechts-Tyteca, continuing with Marc Dominicy and Emmanuelle Danblon, following also the echoes generated especially in M. A. van Rees of the Amsterdam school. Is the notion of dissociation of concepts used without being prescriptive? Does the dissociation of concepts retain – following a critical movement – the positive part of the ethical standard by removing the negative part rejected by theuniversal audience? Or is the dissociation of concepts useful to establish whether an argument is valid or false? Which epistemology of the argument? In a second step we focus on a mechanism that seems to lead to the dissociation of notions, the exception, and propose also an analysis of its textual linguistic features.
  • Disocierea noţiunilor este o procedeu esenţial în argumentare. Interpretarea şi reinterpretarea unui concept conduce, în cele mai multe cazuri, la o disociere de noţiuni. Conflictul argumentativ este redus la un conflict de limbaj, între cuvinte. În prima parte sunt prezentate accepţia pe care disocierea noţiunilor o are în cadrul şcolii de la Bruxelles (începând cu Perelman & Olbrechts-Tyteca şi continuând cu Marc Dominicy şi Emmanuelle Danblon) şi ecourile sale în alte şcoli, în special la M. A. van Rees, şcoala de la Amsterdam. Noţiunea de „disociere a noţiunilor” este utilizată argumentativ, fără intenţii normative. Disocierea noţiunilor este necesară pentru a menţine, în urma unei interpretări critice, partea pozitivă a normei prin eliminarea părţii negative, care nu este acceptată de auditorul universal? Sau stabileşte dacă un argument este valabil sau fals? Ce epistemologie a argumentului? În partea a doua este analizat un mecanism care pare a fi la baza disocierii noţiunilor.
Key words:
  • dissociation of concepts, arguments, exceptions, textual linguistic, modern societies, freedom of thought, rhetoric
  • disocierea noţiunilor, argument, excepţie, lingvistică textuală, societăţi moderne, libertate de gândire, retorică
Language: French
Links:  

Citations to this publication: 0

References in this publication: 0

The citations/references list is based on indexed publications only, and may therefore be incomplete.
For any and all inquiries related to the database, please contact us at [Please enable javascript to view.].

Preview: