Abstract: | - [Utilizarea comunicaţională şi stilistică a noilor idiomuri Yorùbá de către studenţii din instituţii de învăţământ superior]
Noile idiomuri şi expresii idiomatice sunt unice, iar expresiile contemporane generice constituie obstacole în comunicarea literară şi de zi cu zi în limba Yorùbá, din cauza complexităţii lor semantice şi a naturii lor deviante. Studiile existente pe acest subiect abundă în lucrările lui Ọlátẹ́jú (2005) şi (2016), Akànmú (2014) şi (2015), dar s-a scris foarte puţin spre deloc despre apariţia acestui fenomen printre studenţii din instituţiile de învăţământ superior. Această lucrare examinează chestiuni exprimate cu ajutorul acestor idiomuri şi strategiile adoptate pentru folosirea lor. Teoria lui Mukarovsky despre Limbajul Standard e adoptată pentru această lucrare pe baza potenţialităţii sale şi a abilităţii de a explica natura nonstandard a acestor idiomuri, precum şi ‘differentia specifica’ dintre limba conversaţiilor de zi cu zi şi cea literară. Universitatea de Stat Ọ̀jọ́ din Lagos şi Colegiul Adéníran Ògúnsànyà din Ijanikin au fost selectate pentru că printre studenţii lor se numărau mulţi utilizatori ai noilor idiomuri; opt noi exemple au fost observate în cele două instituţii. Acestea sunt: ‘gúnṣẹ́ lọ́bẹ’ (înjunghie munca/slujba), àgbékọ́ (sutien), láìwòwé (fără a te uita la carte), kò sí lórí fún un (el nu are chestia asta în cap), ó gbóná ó yeruku (e cald şi prăfos), gbéégún (costumată în rochie de carnaval), kúlú tẹmpà (temperament calm), ẹbọ (sacrificiu). Informaţia a fost supusă unei analize stilistice. În toate aceste cazuri, doar chestiunea academică a fost exprimată şi contextualizată în absenteism, reportare/referinţe, sclipire, neghiob, temperament şi bucurie. Doar strategia lingvistică de metaforizare a fost folosită şi a fost derivată diferenţial din nominalizări, compoziţie, cuvinte împrumutate şi creaţii fonestetice. Aceste idiomuri reflectă dinamismul şi opţiunile stilistice constrânse de modernitate în discursurile Yorùbá. - New idioms and idiomatic expressions are unique and contemporaneous stock expressions constitute communicative clogs in Yorùbá literary and routine communication due to their semantic complexity and deviant nature. Existing studies on them abound in the works of Ọlátẹ́jú (2005) and (2016), Akànmú (2014) and (2015), but little or nothing has been done on the use of this phenomenon by students of higher institutions. This paper investigates issues expressed with these idioms and strategies adopted for using them. Mukarovsky’s theory of Standard Language is adopted for this paper based on its potentiality and ability to explain nonstandard nature of these idioms as well as explaining ‘differentia specifica’ between the language of everyday conversation and literary language. Lagos State University Ọ̀jọ́ and Adéníran Ògúnsànyà College of Education Ijanikin were purposively selected for having many users of new idioms among the students where eight new idioms were retrieved from the two institutions. They are: ‘gúnṣẹ́ lọ́bẹ’ (stab the work/job), àgbékọ́ (brassier), láìwòwé (without looking at the book), kò sí lórí fún un (he does not have it in his head), ó gbóná ó yeruku (it is hot and dusty), gbéégún (robed in masquerade dress), kúlú tẹmpà (cool temperament), ẹbọ (sacrifice). Data were subjected to stylistic analysis. In all these, only academic issue was expressed and was contextualized in absenteeism, carry-over/references, brilliance, dullard, temperament and merriment. Only the metaphorisation linguistic strategy was employed and was differentially derived from nominalizations, composition, loan words and phonaesthetic coinages. These idioms reflect dynamism and modernity-constrained stylistic choices in Yorùbá discourses.
- [L’Utilisation de la communication et de nouveaux idiomes stylistiques Yorùbá par les étudiants dans les établissements d’enseignement supérieur]
Les nouveaux idiomes et les expressions idiomatiques sont uniques, et les expressions contemporaines génériques constituent des obstacles dans la communication littéraire quotidienne en Yorùbá en raison de leur complexité sémantique et de leur nature déviante. Les études disponibles sur ce sujet abondent dans les œuvres de Ọlátẹ́jú (2005) et (2016), Akànmú (2014) et (2015), mais on a écrit peu à rien sur l’émergence de ce phénomène chez les étudiants des établissements d’enseignement supérieur. Ce travail examine des questions exprimées par ces idiomes et les stratégies adoptées pour leur utilisation. La théorie de Mukarovsky sur le Langage Standard est adoptée pour ce travail en raison de sa potentialité et de la capacité d’expliquer la nature non standard de ces idiomes, ainsi qu’à la « differentia specifica » entre le langage des conversations quotidiennes et la langue littéraire. L’Université d’état Ọ̀jọ́ de Lagos et le College Adéníran Ògúnsànyà de Ijanikin ont été choisis parce que parmi leurs étudiants se trouvent beaucoup d’utilisateurs de ces nouveaux idiomes; huit nouveaux exemples ont été observés dans les deux institutions. Il s’agit de : ‘gúnṣẹ́ lọ́bẹ’ (poignarde le travail/l’emploi), àgbékọ́ (soutien-gorge), láìwòwé (sans regarder le livre), kò sí lórí fún un (il n’a pas cela dans l’esprit), ó gbóná ó yeruku (il fait chaud et poussiéreux), gbéégún (costumée en robe de carnaval), kúlú tẹmpà (tempérament calme), ẹbọ (sacrifice). Les informations ont été soumises à une analyse stylistique. Dans tout cela, seul le problème académique a été exprimé et a été contextualisé dans l'absentéisme, le report / les références, l'éclat, le dérangement, la négligence d'examen, le tempérament et la joie. Seule la stratégie linguistique de métaphorisation a été employée et dérivée différemment des nominalisations, de la composition, des mots empruntés et des créations phonestétiques. Ces idiomes reflètent le dynamisme et les choix stylistiques contraints à la modernité dans les discours en Yorùbá. |
Key words: | - noi idiomuri, instituţii de învăţământ superior, stilistică, discursuri Yorùbá, strategie lingvistică
- new idioms, higher institutions, stylistics, Yorùbá discourses, linguistic strategy
- nouveaux idiomes, institutions d’enseignement supérieur, stylistique, discours Yorùbá, stratégie linguistique
|