
447

Oglinzi culturale distorsionate: imaginea românilor în presa
internaţională şi reflecţia acestora în presa românească1

Cătălina COMĂNECI*

„Orice cuvânt este o încercare de influenţare a
celuilalt” (Mucchielli 2002: 11).

Key-words: news translation, manipulation, rewriting, reorganization,
distortion, deletion, addition

Dintre toate mijloacele de comunicare în masă, mass-media este considerată
mijlocul ideal de manipulare a oamenilor tocmai datorită funcţiei sale informative,
capabilă să modeleze opinia publică. Primii care au teoretizat puterea mass-media
asupra publicului larg au fost filozofii germani, în anii 1940. Datorită tendinţei
mass-media de a transforma planeta într-un sat global, cărturarul român Mircea Eliade
compara aceşti vectori ai informaţiei cu creatorii de mituri (Eliade 1978: 173–176)
pentru că ei au puterea de a transpune cititorii sau auditorii într-o atmosferă mistică,
făcându-i să creadă că, la fel ca în basme, ei reprezintă forţele binelui în lupta contra
forţelor răului, creând modele universale pentru societate. Prin urmare, referindu-ne
exclusiv la presa scrisă, se produce la un moment dat în procesul de comunicare o
manipulare a sensurilor, o încălcare a contractului de lectură2, concept care „implică
faptul că discursul unui suport de presă este un spaţiu imaginar unde îi sunt propuse
cititorului multiple parcursuri” (Stoica 2004: 51). Cu alte cuvinte,

Manipularea contractului de comunicare în cazul genului editorial presupune
înşelarea aşteptărilor şi obişnuinţelor publicului fie prin imitarea condiţiilor de
producere a contractului de comunicare specific (imitarea formei şi caracteristicilor
editorialului de către alt gen discursiv), fie, în cadrul genului editorial, prin
abandonarea uneia dintre componentele contractului de comunicare (Căprioară
2009: 133).

Atunci când intervine traducerea, lucrurile se complică şi mai mult, întrucât
„totul este la fel, dar nimic nu mai seamănă” (Jeanrenaud 2006: 11). Dacă avem în
vedere şi faptul că „adevărul, adecvarea şi sinceritatea sunt determinate de cultură şi

1 Această lucrare este rezultatul cercetării finanţate prin programul POSDRU/88/1.5/S/47646,
cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor
Umane 2007–2013.

* Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iaşi, România.
2 Conceptul de „contract de lectură” a fost introdus de Eliséo Véron în cadrul unui studiu asupra

presei scrise. Contractul de lectură „nu are în vedere ceea ce e spus, ci spunerea şi modul de a spune”
(Stoica 2004: 50).

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-25 23:32:45 UTC)
BDD-V2640 © 2013 Editura Alfa



Cătălina COMĂNECI

448

că acestea sunt, în consecinţă, variabile” (Bielsa, Bassnett 2009: 131, [trad.n.]3),
atunci ceea ce poate fi considerat drept adecvat într-o anumită limbă, cultură sau ţară
poate fi considerat drept inadecvat într-o alta, iar toate aceste diferenţe survin şi pot
fi soluţionate doar prin intermediul traducerii. Prezentul articol îşi propune să
analizeze în ce condiţii şi cum anume se produce manipularea mediatică (atunci
când intervine traducerea), o preocupare ce se menţine de stringentă actualitate. Deşi
există numeroase studii media care oferă diverse viziuni detaliate asupra
jurnalismului, traductologia este ea însăşi un domeniu recent care încearcă să se
încetăţenească ca domeniu independent de studiu încă din anii 1970. Puţinele studii
pe care le avem la îndemână cu privire la traducerea ştirilor internaţionale aparţin
cercetătorilor străini, analiza articolelor din presă din perspectivă traductologică
fiind din păcate ignorată în România, poate şi din cauza faptului că presa
românească a ultimilor ani a suferit un declin continuu, fiind marcată de lipsa unor
jurnalişti specializaţi în evenimente externe, capabili să practice un jurnalism la
standarde occidentale.

În ceea ce priveşte conceptul de manipulare, acesta nu trebuie înţeles neapărat
şi nu numai în sens negativ, el fiind, mai degrabă, o formă de rescriere în funcţie de
contextul de receptare a textelor jurnalistice. Jurnaliştii-traducători4 se văd nevoiţi să
adapteze informaţiile referitoare la evenimente internaţionale la propria realitate
naţională, în funcţie de relevanţa ştirilor pentru publicul-ţintă, precum şi în funcţie
de cunoştinţele şi cultura generală a acestuia. Prin urmare, jurnaliştii omit uneori
anumite paragrafe din textul original sau alteori adaugă paragrafe noi în textul
tradus, reorganizează şi reformulează informaţiile prezentate în articolul original cu
scopul de a sintetiza informaţiile pentru publicul român. Termenul potrivit pentru a
exprima toate aceste modificări aduse textelor-sursă ar fi cel de transediting5, care
nu este un concept nou în domeniu, el fiind utilizat încă din 1989 de către Karen
Stetting (Universitatea din Copenhaga), care îl consideră drept un termen
intermediar între editing (redactare, corectare) şi translating (traducere), soluţie de
compromis care implică o schimbare radicală a textului de origine în dorinţa de a-l
adapta într-un mod cât mai eficient la limba-ţintă. În această categorie intră,
bineînţeles, articolele din presă, traducerea filmelor, interviurile televizate sau
broşurile anumitor companii (Stetting, apud Bielsa, Bassnett 2009: 63).

Rescrierea textelor este însă o practică străveche care a contribuit la alcătuirea
antologiilor aparţinând clasicilor greci, traducerea fiind considerată chiar „cea mai
reală formă de imitare” (Peletier du Mans, apud Hermans 1985: 103). În 1549,
Du Bellay recunoştea rolul limitat al traducerii literale în diseminarea ştiinţei, însă
nega vehement contribuţia traducerii la îmbogăţirea literaturii sau a dialectelor

3 Toate traducerile ne aparţin, cu excepţia cazului în care se indică altfel.
4 Expresia ne aparţine. În cadrul unei comunicări personale cu jurnaliştii de la „Adevărul”,

„Jurnalul Naţional” şi „Evenimentul Zilei”, aceştia au declarat că nu se consideră traducători, susţinând
că munca lor implică mult mai mult decât simpla traducere şi prelucrare a ştirilor internaţionale.
Articolele publicate online sau în ziar reprezintă produsul unor cercetări şi informări prealabile care se
bazează pe vaste cunoştinţe de istorie, geografie, geopolitică, economie, etc., precum şi pe verificarea
surselor din care provin ştirile respective.

5 Am preferat să păstrăm termenul original în limba engleză deoarece în dicţionarele limbii române
nu există încă varianta transeditare. O traducere posibilă ar fi cea de prelucrare a ştirilor.

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-25 23:32:45 UTC)
BDD-V2640 © 2013 Editura Alfa



Oglinzi culturale distorsionate: imaginea românilor în presa internaţională...

449

locale. În opinia sa (şi a multora), traducătorul este doar un „pictor care poate
zugrăvi corpul unei persoane, însă nu şi sufletul acesteia” (Du Bellay, apud Hermans
1985: 103). Pe aceeaşi linie se poate face trimitere la „şcoala de manipulare” (The
Manipulation School) din traductologie, nume care îşi are sorgintea în titlul unei
antologii de eseuri publicate de Theo Hermans, şi anume The Manipulation of
Literature. Studies in Literary Translation, care însumează un număr de studii
aparţinând unor literaţi precum José Lambert, van Gorp şi André Lefevere, şi care
împărtăşeau convingerea că atât traducătorii cât şi cititorii sunt manipulaţi. André
Lefevere, cel mai de seamă reprezentant al acestei şcoli, consideră că traducătorii
sunt nişte „artizani ai compromisului” (Lefevere, apud Dimitriu 2006: 66),
constrânşi de epoca în care trăiesc şi de tradiţiile literare pe care încearcă să le
reconcilieze. Astfel, dintr-o perspectivă ideologică, traducerile încetează să mai fie
reflecţii transparente ale textelor originale, devenind, în schimb, produse
distorsionate, pentru care principiul strict al echivalenţei pare să nu mai funcţioneze.

Atunci când sunt întrebaţi despre manipularea din presă, jurnaliştii români par
un pic surprinşi şi consideră că acest cuvânt este prea puternic, în special în cadrul
unei profesii care promovează libertatea de expresie şi de gândire. În opinia lor,
presa românească nu este manipulată şi nici nu manipulează cititorii, deşi jurnaliştii
recunosc, printre altele, că unele birouri de presă nu au o politică editorială clar
definită atunci când vine vorba de selecţia ştirilor, jurnaliştii putând alege anumite
ştiri în detrimentul altora, în funcţie de gradul de subiectivitate şi de integritate
morală care îi defineşte6. Marina Constantinoiu, şefa departamentului de ştiri externe
al cotidianului „Jurnalul Naţional”, oferă o perspectivă edificatoare asupra
mecanismelor din presă:

Nu există presă sută la sută independentă nicăieri în lume pentru simplul fapt
că presa nu este încă făcută de roboţi. Atât timp cât presa este făcută de oameni, o
doză mai mică sau mai mare de subiectivitate trebuie să existe în abordarea unei
informaţii. Important este ca doza respectivă de subiectivitate să nu afecteze produsul.
Să încercăm să păstrăm un echilibru şi să ne facem ca jurnalişti meseria aşa cum
spune Şcoala de Presă: să verificăm informaţia din cât mai multe surse şi să cităm
corect personajele implicate în povestea pe care o avem de relatat publicului. În
momentul în care am abdicat de la una dintre cele două reguli de bază ale acestei
meserii, atunci se poate considera că manipulăm sau dezinformăm sau şi una şi alta.
Sigur că în meseria asta atât timp cât se lucrează cu vorba, cu cuvântul, scris sau spus,
orice intonaţie şi orice punct, virgulă, semn de întrebare, semn de exclamaţie poate să
dea o anumită nuanţă unei idei. Poate că în asta şi constă arta jurnalismului. Aici se
întâlneşte această profesie cu literatura, în posibilitatea folosirii unor semne de
punctuaţie într-un anumit moment, dar trebuie să existe întotdeauna responsabilitate
în folosirea termenilor, ideilor şi semnelor de punctuaţie pentru că fiecare semn de
punctuaţie, de exemplu, poate să te coste inclusiv libertatea ca om sau ca jurnalist7.

Înainte de a analiza corpusul de articole preluate din presa internaţională şi
presa românească cu scopul de evidenţia acele cazuri în care se produce manipularea
mediatică, este important să răspundem la două întrebări formulate de criticii

6 Comunicare personală cu jurnaliştii de la „Adevărul”, „Jurnalul Naţional” şi „Evenimentul Zilei”.
7 Comunicare personală cu Marina Constantinoiu, şefa departamentului de ştiri externe al

cotidianului „Jurnalul Naţional” (10 mai 2011).

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-25 23:32:45 UTC)
BDD-V2640 © 2013 Editura Alfa



Cătălina COMĂNECI

450

români. În primul rând, de ce se vorbeşte despre manipulare în presa scrisă? În al
doilea rând, putem spune că românii sunt un popor uşor de manipulat? Sonia
Cristina Stan consideră că poporul român a suferit atât de multe manipulări în timpul
regimului comunist încât a ajuns să realizeze în cele din urmă faptul că este
manipulat. De fapt, termenul manipulare „nu exista în dicţionarele limbii române de
dinainte de Revoluţie decât pentru a desemna acţiunea tehnică de mânuire sau
manevrare a unor aparate, mecanisme, iar după 1990, doar în dicţionarele de
sociologie termenul este definit oarecum exact” (Stan 2004: 10–11). La cea de-a
doua întrebare, mărturia lui Septimiu Chelcea vorbeşte de la sine:

Din 8177 de parimii incluse în Antologia de proverbe româneşti, întocmită de
George Muntean, cel puţin 60 se referă la complianţa comportamentală. […] În acest sens,
s-au pronunţat şi subiecţii cuprinşi într-o anchetă desfăşurată în 1988, care apreciau că
răbdarea constituie una din calităţile poporului român (Chelcea 2006: 229–230).

Primul studiu de caz avut în vedere pentru această analiză are la bază un articol
publicat în ediţia online a cotidianului britanic „The Telegraph” din 4 mai 2003,
intitulat Romanians refuse cash to save dying children (Leidig 2003). Acest titlu a
atras atenţia publicaţiei româneşti „Adevărul”, care a publicat două zile mai târziu (6
mai 2003), în ediţia sa online, un articol intitulat Directorul Spitalului de Copii din
Iaşi refuză o donaţie de 10.000 de lire sterline. Prima marcă a manipulării poate fi
identificată în ambele titluri: pe de o parte, jurnalistul britanic pune în mod voit
România într-o lumină defavorabilă, cuvintele alese având un impact emoţional
deosebit asupra publicului-ţintă, incriminând românii pentru că aceştia refuză să-şi
salveze copiii bolnavi. Pe de altă parte, aceste conotaţii negative nu se regăsesc în titlul
tradus. Jurnaliştii de la „Adevărul” preferă să atragă atenţia cititorilor prin ceva
familiar – numele şi locaţia spitalului – şi să scoată în evidenţă suma refuzată de
medici.

O conotaţie preponderent negativă are în schimb un articol publicat de „Ziarul
de Iaşi” la data de 6 mai 2003: Spitalul de Copii refuză cu aroganţă un ajutor de
10.000 de lire sterline. Dacă comparăm cele două titluri în limba română, putem
observa cu uşurinţă cum „Adevărul” incriminează în mod direct directorul spitalului
şi menţionează oraşul în care se află situat Spitalul de Copii, întrucât se adresează
unui public naţional care, cel mai probabil, nu are cunoştinţă de existenţa
respectivului spital, în timp ce „Ziarul de Iaşi” generalizează întreaga situaţie
(învinuieşte instituţia în sine) şi consideră drept redundantă menţionarea oraşului
Iaşi pentru publicul său local. O marcă negativă a manipulării este adverbul „cu
aroganţă”, care reflectă de fapt opinia jurnalistului român Simona Relea.

În urma examinării în paralel a articolelor publicate de „The Telegraph” şi
„Adevărul”, primul lucru care merită a fi precizat este că „Adevărul” a decis să
păstreze şi să traducă din articolul original doar trei paragrafe, restul articolului
bazându-se pe declaraţiile doctorilor implicaţi în scandal:

Managers at a Romanian hospital are refusing to accept money raised by
Telegraph readers to provide dialysis treatment for children with kidney disease.

More than ₤10,000 was raised following our story last week that a cash crisis
at the St Maria’s Children’s Hospital in Iasi, northern Romania, meant that the

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-25 23:32:45 UTC)
BDD-V2640 © 2013 Editura Alfa



Oglinzi culturale distorsionate: imaginea românilor în presa internaţională...

451

children were being condemned to a slow death because the hospital could not afford
to pay for their treatment.

However, Dr Marin Burlea, the director of the hospital has refused to accept
the money, claiming that reports of a cash crisis were part of a „smear campaign”
organised by „subversive elements” intent on damaging Romania’s image. [...]

However Vasile Cepoi, the head of the Romanian health service fund in Iasi,
which pays for the treatment, said there was enough money to pay for treatments for
only one month more. „The crisis is real”, he said. „We have the money for another
month. After that, who knows” (Leidig 2003).

Cotidianul britanic „Daily Telegraph” a publicat în ediţia sa electronică de luni
un articol despre refuzul directorului Spitalului de Copii „Sf. Maria” din Iaşi de a
primi o donaţie de 10.000 de lire sterline. Suma a fost strânsă de la cititorii publicaţiei
engleze în urma unui material apărut, în acelaşi ziar, în urmă cu o săptămână, în care
se spunea că mai mulţi copii bolnavi de rinichi sunt în pericol de a nu li se mai face
dializa din lipsă de fonduri, fiind astfel condamnaţi la moarte. Ziariştii de la „Daily
Telegraph” susţin că directorul Casei de Asigurări de Sănătate Iaşi, Vasile Cepoi, a
admis că există o criză financiară şi că „deocamdată sunt bani de dializă pentru încă o
lună”. „Directorul spitalului, dr. Marian Burlea, a refuzat să accepte banii susţinând că
acuzaţiile aduse fac parte dintr-o campanie murdară care urmăreşte să strice imaginea
externă a României”, se mai arată în articolul din „Daily Telegraph” (Adevărul.ro).

Textul în limba română este un exemplu clar de traducere literală care nu
modifică în mod semnificativ textul-sursă, păstrând informaţiile esenţiale raportate
în acesta. În schimb, ceea ce diferă în traducere este ordinea în care sunt prezentate
informaţiile şi omiterea pasajului „After that, who knows” [După aceea, Dumnezeu
cu mila] din declaraţia iniţială a lui Vasile Cepoi, care are un efect dramatic în
textul-sursă, accentuând gravitatea situaţiei. Modul în care „Adevărul” alege să
prezinte întreaga situaţie are mai degrabă o conotaţie pozitivă: există fonduri
suficiente pentru încă o lună de dializă.

Începând din acest punct, impresia pe care ne-o lasă cele două publicaţii este
nu doar că citim două articole complet diferite, dar şi că ne confruntăm în acelaşi
timp cu două realităţi diferite. Informaţii esenţiale din articolul în limba engleză sunt
omise în articolul în limba română, care se distinge în mod clar de cel original,
prezentând faptele dintr-un cu totul alt punct de vedere. De exemplu, „Adevărul” nu
menţionează nimic despre măsurile disciplinare iniţiate de către doctorul Marian
Burlea împotriva personalului şi, în special, despre presupusa concediere a
doctorului Ovidiu Brumaru, şeful secţiei de dializă. De asemenea, „Adevărul” omite
să precizeze faptul că directorii spitalului au angajat forţe de ordine pentru a preveni
accesul jurnaliştilor în interiorul clădirii. Este interesant faptul că nu se face nicio
referire la comentariile jurnalistului britanic la adresa „Ziarului de Iaşi”, considerat
drept un suporter al Partidului Social Democrat, format în mare parte din comunişti
„reformaţi”. Prin urmare, publicaţia românească refuză să împărtăşească cu cititorii
săi imaginea deplorabilă a doctorilor români, cum a fost aceasta prezentată de „The
Telegraph”, potrivit căreia doctorii s-au văzut nevoiţi să cerşească fonduri sau să
plătească din propriile buzunare anumite medicamente, şi adoptă în schimb punctul
de vedere al conaţionalilor săi, care susţin că acuzaţiile aduse nu sunt justificate şi că
britanicii prezintă lucrurile într-o manieră apocaliptică.

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-25 23:32:45 UTC)
BDD-V2640 © 2013 Editura Alfa



Cătălina COMĂNECI

452

O altă discrepanţă între cele două articole face trimitere la sursele utilizate de
cele două publicaţii:

However, despite the fear of sackings, a nurse leaving the hospital after her
shift said: „We are grateful that you came here. One thing is for sure, nothing would
have changed otherwise. Now maybe things will start to improve. They have already
extended the dialysis money for another month, so God bless you, and thanks”.

Parents of children being treated at the hospital were unavailable for comments this
week but at a press conference Dr Georgescu issued printed statements from one of the
children and a parent saying how „delighted” they were with the treatment at St Maria’s.

Meanwhile 13-year-old Adrian Ungureanu, who is dying because the cash
crisis meant the hospital could not afford a kidney transplant, rallied briefly at the
beginning of the week but was last night in a coma in intensive care (Leidig 2003).

„Persoana care este citată în articol, Adriana Ungureanu, susţine că nu a vorbit
niciodată cu ziariştii britanici”, ne-a declarat dr. Marian Burlea. Directorul Spitalului
„Sf. Maria” a mai spus că ziariştii englezi au venit în unitate cu ajutoare pentru secţia
de oncologie, iar şeful secţiei de dializă le-a permis să discute cu pacienţii şi rudele
acestora (Adevărul.ro).

În afara faptului că numele persoanei intervievate este când Adrian (substantiv
de genul masculin), când Adriana (substantiv de genul feminin), aspect care nu este
esenţial şi nici relevant, dar care ridică semne de întrebare cu privire la acurateţea
evenimentelor prezentate, „Adevărul” încheie articolul într-o manieră glorificatoare,
subliniind că directorii români nici nu iau în calcul posibilitatea de a accepta suma
donată de către britanici. În opinia doctorului Marian Burlea, totul se reduce la o
problemă de traducere:

Cred că traducătoarea de la o fundaţie care îi însoţea pe ziarişti a dat o altă
conotaţie celor spuse. Imaginea spitalului care a fost şifonată de ziarul britanic nu
poate fi spălată cu 10.000 de lire sterline. Suma aceasta nu ne ajunge nici pentru o zi
de funcţionare (Adevărul.ro).

Selecţia materialului în presă implică, adeseori, aplicarea principiilor de
deselecţie (deselection principles). Atât principiile de deselecţie, cât şi principiile de
framing (prezentare a ştirilor) utilizate în cadrul sălilor sau al agenţiilor de presă pot fi
influenţate de stereotipurile existente, de imaginile naţionale şi culturale, precum şi de
convingerile ideologice sau, uneori, pur şi simplu de prejudecăţi (Van Doorslaer 2010:
183). Dacă luăm în considerare opinia Christinei Schäffner, potrivit căreia „în general,
guvernele şi mass-media utilizează (pasaje din) traducerile care corespund propriei
ideologii instituţionale” (Schäffner, apud Van Doorslaer 2010: 183), putem afirma că
manipularea cititorilor nu poate fi evitată în presă, chiar dacă unii jurnalişti preferă
termenul de dezinformare. Omiterea unor pasaje importante din textul original şi
adăugarea unor informaţii suplimentare relevante pentru publicul-ţintă, dar care nu
sunt prezente în textul-sursă, sunt practici des întâlnite în presa scrisă.

În timp ce presa britanică descrie situaţia dramatică a unui sistem sanitar
deficient marcat nu doar de lipsa de fonduri, ci şi de compasiune umană pentru cei
aflaţi în suferinţă, presa românească este mai ofensivă şi, în ciuda subiectului
principal – refuzul a 10 000 de lire sterline de către Spitalul Sfânta Maria – aceasta
implică faptul că întreaga situaţie a fost inventată de către britanici. Articolele
publicate de „Adevărul” şi „Ziarul de Iaşi” – care reflectă perspectiva românilor

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-25 23:32:45 UTC)
BDD-V2640 © 2013 Editura Alfa



Oglinzi culturale distorsionate: imaginea românilor în presa internaţională...

453

asupra problemei – nu doar acuză britanicii de strângerea fondurilor necesare pentru
un spital care se presupune că nu are nevoie de acte caritabile, ci îi şi condamnă pe
aceştia pentru denigrarea României şi dezinformarea opiniei publice internaţionale
în legătură cu adevărata situaţie existentă la Spitalul de Copii din Iaşi.

Există însă şi cazuri în care jurnaliştii români denunţă în mod deliberat
disfuncţiile sistemului sanitar din România. La data de 10 martie 2009, 9amnews
(unul dintre cele mai accesate site-uri de presă online) a reformulat un articol preluat
din ediţia electronică a ziarului „The New York Times” (din 8 martie 2009) cu
scopul de a condamna lanţul vicios al mitei în spitalele româneşti. Dacă titlul în
limba engleză este în oarecare măsură obiectiv şi blând, Medical care in Romania
comes at an extra cost (Bilefsky 2009), versiunea sa în limba română este agresivă
şi extrem de subiectivă: New York Times: Sistemul sanitar din România, infectat cu
mită. Acesta este un exemplu clar de manipulare, intenţia jurnalistului român fiind
aceea de a-şi impune atitudinea de revoltă faţă de o practică supărător de des
întâlnită în România. Cititorii afectaţi de acest tip de practică vor empatiza cu
siguranţă cu jurnalistul şi vor tinde să adopte punctul de vedere al acestuia.

Versiunea tradusă în limba română este la prima vedere mult mai scurtă decât
textul original, putând fi considerată, în accepţiunea lui André Lefevere, drept un caz
de rescriere (rewriting). Reformularea şi reorganizarea ştirilor internaţionale este o
practică necesară în presă pentru adaptarea informaţiilor şi a realităţilor externe la
limba şi publicul-ţintă. De asemenea, titlul secundar al articolului în limba română
este cu precădere un rezumat al articolului în limba engleză, cu accent pe aspectele
negative care aduc, din nou, România în vizorul presei internaţionale:

Ionut and Alina Lungu despair that paying bribes was not enough to prevent
the negligence that contributed to their son being born severely brain damaged
(Bilefsky 2009).

Problema corupţiei din sistemul sanitar românesc este luată din nou în
colimator de presa internaţională. New York Times prezintă tragedia unui cuplu din
România al cărui copil s-a născut aproape mort, ca urmare a neglijenţei cadrelor
medicale, şi atrage atenţia asupra şpăgilor grosolane din instituţiile publice din
România (9amnews).

But on the day of her delivery, she said, her gynecologist never arrived.
Twelve hours into labor, she was left alone in her room for an hour. A doctor finally
appeared and found that the umbilical cord was wrapped twice around her baby’s
neck and had nearly suffocated him. He was born blind and deaf and is severely brain
damaged (Bilefsky 2009).

Cu toate acestea, pe 3 august 2007 a dat naştere unui băieţel orb, surd şi cu
numeroase probleme neurologice, din cauza neglijenţei unor cadre medicale de la
Spitalul Universitar din Bucureşti. În ziua cu pricina, doctorul care trebuia să o asiste
nu a apărut. Alina a avut un travaliu de 12 ore, iar timp de aproape o oră a fost lăsată
singură în sala de naşteri de către asistente, deşi era gata să nască. Într-un târziu, şi-a
facut apariţia un doctor care a constatat că fătul era aproape sufocat de cordonul
ombilical ce i se înfăşurase de două ori în jurul gâtului (9amnews).

În pasajele prezentate mai sus, textul tradus include două informaţii
suplimentare: data naşterii şi numele spitalului (Spitalul Universitar din Bucureşti),
probabil cu intenţia de a contextualiza evenimentul şi de a-l localiza în timp şi
spaţiu, în special dacă se are în vedere faptul că numele este familiar pentru cititorii

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-25 23:32:45 UTC)
BDD-V2640 © 2013 Editura Alfa



Cătălina COMĂNECI

454

români. De asemenea, putem găsi numeroase exemple de informaţii adăugate şi
omise în versiunea tradusă, care reprezintă cele mai frecvent întâlnite operaţii de
gatekeeping (selecţie, triere) în limba-ţintă, omisiunile însumând, în general,
aproximativ şaizeci la sută din materialul-sursă. Aşa cum am încercat să indicăm în
analiza precedentă, ordinea în care 9amnews prezintă informaţiile diferă de cea
aleasă de cotidianul american. Există, de asemenea, numeroase cazuri de
reformulare comune traducerii jurnalistice:

În analiza sa referitoare la prelucrarea textelor jurnalistice, van Dijk (1988,
114ff) enumeră cinci operaţii centrale: selecţia, reproducerea, sintetizarea,
transformarea locală (adăugări, eliminări, permutări, substituţii), precum şi
formulările stilistice şi retorice. Aceste proceduri sunt similare strategiilor de
recontextualizare: adăugări, eliminări, rearanjări şi substituţii identificate de către
Blackledge (2005), care pot fi utilizate, în egală măsură, pentru descrierea producţiei
de ştiri de-a lungul frontierelor lingvistice (Schäffner, Bassnett 2010: 3–4).

Site-ul român de presă insistă asupra imaginii negative a sistemului naţional
atât prin reformularea şi accentuarea următoarelor paragrafe:

Romania, a poor Balkan country of 22 million that joined the European Union
two years ago, is struggling to shed a culture of corruption that was honed during
decades of Communism, when Romanians endured long lines just to get basics like
eggs and milk and used bribes to acquire scarce products and services.

Alarm is growing in Brussels that Romania and other recent entrants to the
European Union are undermining the bloc’s rule of law. The European Commission,
the European Union’s executive body, published a damning report last month
criticizing Romania for backtracking on judicial changes necessary to fight
corruption. And Transparency International, the Berlin-based anticorruption
watchdog, ranked Romania as the second most corrupt country in the 27-member
European Union last year, behind neighboring Bulgaria (Bilefsky 2009).

România, o ţară săracă din Balcani, cu 22 de milioane de locuitori, care a aderat
la Uniunea Europeană în urmă cu doi ani, se chinuie să scape de cultura corupţiei,
prezentă de-a lungul a multor decenii, încă din vremea comunismului. Pe atunci,
românii îndurau lipsa alimentelor de bază, precum lapte şi ouă, pentru care stăteau la
cozi interminabile, fiind astfel nevoiţi să folosească mita pentru a face rost de produse şi
servicii, descriu jurnaliştii de la New York Times acest fenomen din ţara noastră.

Situaţia a alarmat şi Bruxelul, care critică tergiversarea României de a lua
măsuri judiciare, necesare pentru a lupta contra corupţiei. Comisia Europeană trage de
asemenea un semnal de alarmă cu privire la acest fapt, prezentând un raport ce
clasează România pe locul doi în topul celor mai corupte ţări din UE, după Bulgaria.
(9amnews).

cât şi prin eliminarea informaţiilor referitoare la măsurile luate la nivel înalt în
vederea combaterii acestui fenomen naţional:

The Ministry of Health has taken some steps to try to change the culture of
bribery. It recently set up a free phone line for patients to report abuses. Within an
hour, it was jammed with calls. Hospitals here are plastered with antibribery posters.

But Liviu Manaila, Romania’s secretary of state for health said in an interview
that the culture would not change fundamentally until doctors’ pay increased. While
he said the government’s budget was too strained to raise wages, he proposed
revamping Romania’s socialized medical system so that patients took on a greater

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-25 23:32:45 UTC)
BDD-V2640 © 2013 Editura Alfa



Oglinzi culturale distorsionate: imaginea românilor în presa internaţională...

455

burden of the costs. He said their payments could be used to pay doctors higher fees
(Bilefsky 2009).

Ultimul studiu de caz reiterează tendinţa jurnaliştilor români de
autodemonizare şi autovictimizare. La data de 19 mai 2011, Neil Syson a publicat în
ediţia electronică a publicaţiei britanice „The Sun” un articol intitulat A Gypsy
Beverly Hills...Built with British Benefits (in Romania). Articolul face referire la
îndelung discutata situaţie a imigranţilor români (în special populaţia de etnie romă)
care formează clanuri de infractori în Regatul Unit al Marii Britanii şi care
reprezintă o ameninţare socială pentru toţi cetăţenii respectivei ţări. „Adevărul” a
publicat în ediţia sa online din data de 20 mai 2011 următoarea versiune a articolului
britanic: The Sun: „Arată ca Beverly Hills, dar este orăşelul Ţăndărei”. Dacă în
textul-sursă informaţia „în România” este esenţială pentru localizarea vilei în stil
Beverly Hills, în limba-ţintă aceasta devine redundantă. Jurnalistul român
menţionează în schimb numele orăşelului în care este localizată respectiva vilă,
Ţăndărei, o realitate culturală cu care cititorii români sunt familiarizaţi. Cu alte
cuvinte, jurnalistul a înlocuit un membru al perechii metonimice cu un altul
(„România” cu „Ţăndărei”), reducând în mod eficient sfera de interes.

Imaginea negativă a României în străinătate se reflectă în traducere:
IT looks like Beverly Hills? a swanky neighborhood of flash mansions that

could be home to Porsche-driving film stars and clothes designers.
But this is the small town of Tandarei in Romania.
And the garish villas are inhabited by gypsy gangsters who built them with the

millions they have plundered in BRITISH benefits (Syson 2011).
„Arată ca Beverly Hills, un cartier luxos prin care s-ar putea plimba staruri de

cinema la volanele Porsche-urilor. Dar este orăşelul Ţăndărei, din România”, scrie
publicaţia britanică „The Sun”, care arată unde s-au scurs cei peste 800.000 de lire
sterline, obţinuţi ilegal din ajutoare sociale, de un clan de ţigani de origine română
(Varga 2011).

Versiunea în limba română este o reformulare a informaţiilor prezentate în
textul-sursă, o practică care se păstrează pe tot parcursul articolului. Jurnalistul
român omite să precizeze colaborarea care există între poliţia română şi cea britanică

Yard detectives, who uncovered the scam during a joint probe into child
trafficking with Romanian cops, believe the £800,000 haul is just the tip of the
iceberg. […] „However, this could take years and would depend on Romanian law
and cooperation. So far, the Romanians have been excellent” (Syson 2011).

şi adaugă în încheierea articolului o declaraţie a primarului din Ţăndărei. Această
concluzie are o conotaţie negativă deoarece accentuează presupusa ignoranţă a
locuitorilor, reprezentând o marcă a sarcasmului jurnalistului:

Pe de altă parte, localnicii nu-şi ridică prea multe semne de întrebare privind
provenienţa averilor deţinute de romi. „De unde să ştiu eu de unde fac rost oamenii
ăştia rost de bani? Nimeni nu ne spune!”, a spus chiar primarul oraşului Ţăndărei,
Vasile Sava (Varga 2011).

Putem observa cum „Adevărul” nu îndulceşte deloc lucurile, ci dimpotrivă,
preferă să denunţe infracţiunile romilor de naţionalitate română, păstrând intenţia

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-25 23:32:45 UTC)
BDD-V2640 © 2013 Editura Alfa



Cătălina COMĂNECI

456

manipulatoare a articolului original, aceea de a indica modul în care clanurile de
infractori de etnie romă câştigă milioane de lire sterline din colectarea ilegală a
ajutoarelor sociale şi nu numai. La polul opus, la 29 ianuarie 2008, „România
Liberă” adopta o cu totul altă poziţie decât a colegilor de breaslă. De această dată,
titlul articolului era Ţăndărei, spaima Angliei, titlul secundar fiind revelator –
Pornind de la o situaţie de fond reală, ziarele britanice exagerează grosolan exodul
romilor spre insulă. În acest caz, intenţiile manipulatorii ale presei britanice care
vizează denigrarea imaginii populaţiei de etnie romă originară din România în faţa
opiniei publice (tendinţe oarecum justificate până la un anumit punct) nu se mai
reflectă în presa românească.

În general, exemplele de mai sus relevă faptul că jurnaliştii români au uneori
tendinţa de a se autovictimiza şi autodemoniza într-o măsură mai mare decât o face
presa internaţională. Jurnaliştii români se erijează în vocea poporului şi încearcă să
publice nu simple articole, ci presupuse semnale de alarmă. De asemenea, este frapant
zbuciumul jurnaliştilor români de a prezenta o imagine preponderent negativă a
României prin intermediul traducerilor din presa internaţională. Toate aceste articole
care prezintă evenimente reale sunt (re)scrise cu intenţia clară de a condamna calitatea
scăzută a vieţii în România, sistemul sanitar impregnat de mită sau populaţia romă de
naţionalitate română care se îmbogăţeşte din fraudarea străinilor.

Poate că termenul de manipulare are totuşi un impact prea puternic în acest
context. O variantă preferabilă ar fi soluţia lui Slama-Cazacu, care înlocuieşte
termenul manipulare cu cel de stratagemă comunicaţională în plan lexical şi
gramatical, autoarea fiind de părere că

manipularea prin comunicare a destinatarului unui mesaj se poate realiza prin
ceea ce pot părea «strategii» benigne ale limbajului dar care sunt în cea mai mare
parte stratageme: de distorsionare sau malversaţiuni ale comunicării (Slama-Cazacu,
apud Gherghel 2009: 113).

Pentru Luc Van Doorslaer, principiile traducerii jurnalistice sau producţia şi
localizarea ştirilor pot fi uneori extrem de similare. De asemenea, „modificarea
unghiurilor de vedere în cazul ştirilor poate fi cel mai adesea explicată pe baza
diferitelor puncte sensibile existente în diferite culturi sau ţări”, în timp ce, „în
special în cazul ştirilor internaţionale, opinia şi/sau convingerile personale ale
autorului sau ale corespondentului pot fi decisive în prezentarea unui anumit
subiect” (Van Doorslaer 2010: 182). În afara modificărilor deja menţionate, proprii
traducerii jurnalistice (cum ar fi schimbarea ordinii paragrafelor sau sintetizarea
informaţiilor), studiile recente indică faptul că organizaţiile media se folosesc de
traducere pentru a produce „versiuni locale extrem de diferite ale evenimentelor
internaţionale” (Bielsa, Bassnett 2009: 72). În concluzie, deşi mass-media înlesnesc
comunicarea între limbi şi culturi diferite, acestea pot „privilegia anumite informaţii
în detrimentul altor informaţii şi, în egală măsură, ele pot îngreuna şi chiar interzice
circulaţia informaţiilor” (Schäffner, Bassnett 2010: 8).

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-25 23:32:45 UTC)
BDD-V2640 © 2013 Editura Alfa



Oglinzi culturale distorsionate: imaginea românilor în presa internaţională...

457

Bibliografie

A. Lucrări de referinţă
Bielsa, Bassnett 2009: Esperança Bielsa, Susan Bassnett, Translation in Global News,

Londra şi New York, Editura Routledge.
Căprioară 2009: Alina Căprioară, Discursul jurnalistic şi manipularea, Iaşi, Editura Institutul

European.
Chelcea 2006: Septimiu Chelcea, Opinia publică. Strategii de persuasiune şi manipulare,

Bucureşti, Editura Economică.
Dimitriu 2006: Rodica Dimitriu, The Cultural Turn in Translation Studies, Iaşi, Editura

Institutul European.
Eliade 1978: Mircea Eliade, Mituri şi mass-media, în Aspecte ale mitului, Bucureşti, Editura

Univers.
Gherghel 2009: Ioan Vasile Gherghel, Forme de manipulare televizuală, Cluj-Napoca,

Editura Limes.
Hermans 1985: Theo Hermans (ed.), The Manipulation of Literature: Studies in Literary

Translation, Londra, Editura Croom Helm.
Jeanrenaud 2006: Magda Jeanrenaud, Universaliile traducerii, Iaşi, Editura Polirom.
Mucchielli 2002: Alex Mucchielli, Arta de a influenţa. Analiza tehnicilor de manipulare,

traducere din limba franceză de Mihaela Calcan, Iaşi, Editura Polirom.
Schäffner, Bassnett 2010: Christina Schäffner, Susan Bassnett (ed.), Political Discourse,

Media and Translation, Newcastle upon Tyne, Editura Cambridge Scholars
Publishing.

Stan 2004: Sonia Cristina Stan, Manipularea prin presă, Bucureşti, Editura Humanitas.
Stoica 2004: Dan Stoica, Comunicare publică. Relaţii publice, Iaşi, Editura Universităţii

„Alexandru Ioan Cuza”.
Van Doorslaer 2010: Luc Van Doorslaer, The Double Extension of Translation in the

Journalistic Field, în „Across Languages and Cultures”, 2010, nr. 11 (2), p. 175–
188.

B. Corpus (articole)
9am.ro: Sistemul sanitar din România, infectat cu mită, http://www.9am.ro/stiri-revista-

presei/Social/123575/New-York-Times-Sitemul-sanitar-din-Romania-infectat-cu-
mita.html, consultat la 21 iulie 2011.

Adevărul.ro: Directorul Spitalului de Copii din Iaşi refuză o donaţie de 10.000 de lire
sterline, http://www.adevarul.ro/actualitate/Directorul-Spitalului-Copii-Iasi-
sterline_0_79793422.html, consultat la 15 iulie 2011.

Bilefsky 2009: Dan Bilefsky, Medical care in Romania comes at an extra cost,
http://www.nytimes.com/2009/03/09/world/europe/09bribery.html, consultat la 21
iulie 2011.

Leidig 2003: Michael Leidig, Romanians refuse cash to save dying children,
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/romania/1429154/Romanians-
refuse-cash-to-save-dying-children.html, consultat la 15 iulie 2011.

Lovin 2008: Tiberiu Lovin, Ţăndărei, spaima Angliei, http://www.romanialibera.ro/exclusiv-
rl/reportaj/tandarei-spaima-angliei-116619.html, consultat la 8 august 2011.

Relea 2003: Simona Relea, Spitalul de Copii refuză cu aroganţă un ajutor de 10.000 de lire
sterline, http://www.ziaruldeiasi.ro/local/iasi/spitalul-de-copii-refuza-cu-aroganta-
un-ajutor-de-10-000-de-lire-sterline~ni2uur, consultat la 15 iulie 2011.

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-25 23:32:45 UTC)
BDD-V2640 © 2013 Editura Alfa



Cătălina COMĂNECI

458

Syson 2011: Neil Syson, A gypsy Beverly Hills...built with British benefits (in Romania),
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3588634/Gypsy-mansions-in-
Romania-built-from-British-benefits.html, consultat la 8 august 2011.

Varga 2011: Noémi Varga, The Sun: „Arată ca Beverly Hills, dar este orăşelul Ţăndărei”,
http://www.adevarul.ro/actualitate/social/tandarei-the_sun-tigani-romani-
_ajutoare_sociale-frauda-marea_britanie_0_483551839.html, consultat la 8 august
2011.

Distorted Cultural Mirrors: The Image of the Romanians in the
International Press and their Reflection in the Romanian Press

Although foreigners seem to pay lots of attention to the international events, news
translation has not yet been explored by the Romanian specialists. This lack of interest in
what happens around us can be partly explained through the continuous decay of the
Romanian press in the last ten years, the lack of experimented journalists in the departments
of foreign news and also through the annoying tendency of the Romanian newspapers to
relate each and every foreign event to their own national reality. When translating foreign
news, the journalists produce their own creations, recurring to various procedures that
trespass the simple translation, processing and transformation of the source texts. They
become instead cultural agents in charge of a more complex and hybrid task that implies
background knowledge of history, geography, economics and geopolitics. Whereas a
translator would simply conform with translating the news, the journalist working inside an
editorial office adds background information regarding the political and economic interests
of the actors involved in the narrated processes and examines the diplomatic relations at
stake. Not knowing several foreign languages at a very high standard equals with the
possibility of making a foul of oneself, because any misinterpretation of certain terms or
subtleties of the Romanian language can produce a catastrophe with diplomatic
consequences.

This article purports to analyze the path of the international news from source to
publication, with particular emphasis on the image of the Romanians abroad and the way in
which this one is distorted in the Romanian press. This image is reflected by means of the
Romanian journalists’ self-demonization tendency, the public opinion being reshaped not for
ideological reasons, but due to the journalists’ self-victimizing attitude. The analysis is based
on a corpus of articles taken from the national and international press, with emphasis on
those sections that were translated, modified, synthesized, deleted or added according to the
journalistic conventions and the background knowledge of the target readers. As a result, the
modification of the international news might influence the perception of Romania’s image
abroad, image which, in most cases, is subjectively projected by those in charge of producing
news for the target readers.

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-25 23:32:45 UTC)
BDD-V2640 © 2013 Editura Alfa

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

http://www.tcpdf.org

