
O concisă privire istorică şi o „analiză spectrală” a presei româneşti de după 1989 

 221 

 
 
 
 

O concisă privire istorică şi o „analiză spectrală” 
a presei româneşti de după 1989 

 
Liviu Antonesei 

 
 
Introducere 
 
Întâmplarea face să fi participat la mijlocul lui februarie, 2011 ca invitat special, la 

o foarte interesantă dezbatere pe tema „Libertatea media în România: soluţii comune 
la probleme comune”, care este parte a unui program iniţiat de organizaţia civică din 
Anglia European Alternatives – www.euroalter.com – referitor la libertatea media în 
întreaga Europă. Înaintea explorării spaţiului presei noastre, oganizaţia britanică a mai 
făcut acelaşi lucru în Italia, urmând alte câteva ţări, din Estul, ca şi din Vestul conti-
nentului. În România, organizaţia beneficiază deja de o „antenă” la Cluj, bine coordo-
nată de d-na Anca Magyar, alcătuită din jurnalişti, activişti civici, studenţi etc. O parte 
au însoţit restul echipei la Iaşi1. Tot întâmplarea face să-mi fie solicitat un text pentru 
volumul Mass media şi democraţia în România post-comunistă, coordonat de simpaticii 
mei foşti studenţi, acum prieteni şi colaboatori, Daniel Şandru şi Sorin Bocancea. M-
am gîndesc să profit de aceste două întâmplări ca să încerc să schiţez măcar coordonatele 
unei analize a evoluţiei presei post-decembriste, a relaţiilor acesteia cu destinul demo-
craţiei de la noi. Nu este prima încercare personală de „analiză spectrală” a presei băş-
tinaşe, dar este abia a doua care depăşeşte dimensiunile şi ambiţiile unui articol de ziar2. 

 
 
Istoria 
 
Punctul meu de plecare – şi de vedere! – a fost mereu acela că este imposibil 

să faci o radiografie a stării de azi a presei noastre fără să apelezi la scurta dar tumul-
toasa ei istorie post-decembristă, în cuprinsul căreia ar putea fi distinse trei etape: cea 

 
1 Din partea European Alternatives, la Iaşi au fost prezenţi d-nii Nicolo Milanese (Anglia) şi Alessandro 

Valera (Italia), ultimul fiind coordonatorul activităţilor de consultări, în pivinţa presei, la nivel interna-
ţional. Menţionez că analiza situaţiei presei europene este doar una dintre dimensiunile misiunii organi-
zaţiei, ea fiind interesată de radiografierea „contra-puterilor” civice în general. 

2 Cea dintâi încercare de amploare este studiul „Puterea politică şi «crimele televiziunii»”, în Press 
Monitor, Agenţia de Monitorizare a Presei, 2-3, 1995, pp. 9-13, în care analizam funcţionarea TVR, în 
condiţiile monopolului pe care-l deţinea la începutul anilor ‘90, punînd în lumină trei tehnici manipu-
lative predilecte ale acesteia: dezinfomarea propriu-zisă, manipularea discretă (uneori, subliminală) şi 
efectul anesteziant. 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.217.60 (2026-06-10 02:34:12 UTC)
BDD-V316 © 2011 Institutul European



LIVIU ANTONESEI 

 222

„eroică”, cea „comercială” şi cea a „tabloidizării-isterizării”. Prima a început în noaptea de 
22 spre 23 decembrie 1989 şi a durat pînă la puţină vreme după alegerile din 1996, 
care au marcat prima schimbare de putere în România. Nu trebuie să uităm că presa a 
fost, de fapt, prima instituţie românească eliberată din chingile dictaturii. Pe 22 decem-
brie, Scânteia, ziarul oficial central al PCR, îi condamna pe „fasciştii de la Timişoara”, 
pe 23 a apărut cu numele Scânteia poporului (nu mai era ziarul nimănui, pentru că 
PCR, cu cei 4,5 milioane de membri, dispăruse instantaneu) şi saluta Revoluţia, con-
damnându-l pe Ceauşescu. Iar de pe 24 decembrie, ziarul a adoptat numele Adevărul, 
din păcate nerespectat în primii ani, cât a fost sub conducerea lui Darie Novăceanu, şi 
a funcţionat ca un fel de „oficios” al FSN. Între altele, a salutat năvălirea în Bucureşti 
a minerilor, în iunie 1990, mineri care devastau sediul României Libere şi ale altor pu-
blicaţii independente sau de opoziţie. Tot în noaptea de 22 spre 23 decembrie, toate 
cotidienele PCR de la nivel judeţean, ca şi celelalte periodice centrale, treceau „de 
partea poporului”, unele schimbând şi numele odată cu pielea! 

În acestă perioadă, presa în întregul ei a fost liberă, neexistând constrângeri le-
gale sau instituţionale, singurele sincope fiind „mărunţişuri” provocate de tipografi 
care refuzau să tipărească anumite publicaţii, autori, texte – la Iaşi a existat o grevă a 
presei cu un asemenea prilej, eu participând la ea prin prima grevă a foamei declarată 
după 22 decembrie 1989. Tot la Iaşi, Opinia studenţească, transformată din lunar în 
(aproape!) cotidian, a avut câteva ediţii, în ianuarie 1990, cu spaţii lăsate albe în locul 
textelor pe care tipografii n-au dorit să le culeagă. Un alt blocaj al presei s-a produs 
înaintea alegerilor din 1992 datorită unei ciudate „crize a hârtiei”, dar atunci a inter-
venit salvator George Soros, care a pus la dispoziţia presei din România un milion de 
dolari pentru cumpărarea de hârtie din străinătate3. Am făcut parte din comisia care a 
repartizat hârtia, condusă de Petre Mihai Băcanu, şi pot spune că aceasta a lucrat echi-
tabil – au primit hârtia necesară şi cotidienele libere, dar şi cele alocate puterii neoco-
muniste, cum încă era Adevărul, dar şi publicaţii din provincie, inclusiv unele cultu-
rale. Interesant este că, pentru această fază „eroică”, în cartea sa dedicată apariţiei 
presei libere (şi) în România, Peter Gross foloseşte formula „colosul cu picioare de 
lut”, care mie mi se pare foarte plastică, dar nu foarte exactă!4 A fost singura perioadă 
 
3 Nu a fost nici primul, nici ultimul sprijin pe care miliardarul filantrop american l-a acordat presei libere 

din România, aceasta a fost probabil una din preocupările cele mai susţinute ale Fundaţiei pentru o 
Societate Deschisă încă de la începuturile activităţilor sale în România. Există, probabil, zeci, poate chiar 
sute de publicaţii de tot felul – cotidiene naţionale şi locale, periodice de atitudine, reviste culturale etc – 
care au beneficiat de înzestrarea cu tehnică informatică din partea Fundaţiei. De asemenea, aceasta a pus 
la dispoziţia ziariştilor şi a publicului primul manual pentru jurnaliştii din Europa de Est, mai întâi în 
ediţie engleză, apoi şi în româneşte, manual valabil şi acum!, şi a acordat sute de burse de specializare în 
mari universităţi şi pe lângă mari organisme mass-media occidentale. 

4 Peter Gross, Colosul cu picioare de lut: aspecte ale presei româneşti post-comuniste, Editura Polirom, 
Iaşi, 1999. De altfel, analiza autorului american este excepţională, Gross fiind unul din puţinii autori 
occidentali care s-au ocupat atent şi sistematic de evoluţia presei din această parte a lumii după căderea 
comunismului. Excepţională este şi analiza comparativă la care supune presa estică în Mass-media şi 
democraţia în ţările Europei de Est, Editura Polirom, Iaşi, 2004. Din partea românească, aş semnala 
analiza dezamăgită a Alinei Mungiu-Pippidi din capitolul „Marea deziluzie. Relaţia dintre mass-media şi 
cultura politică”, din volumul său Politica după comunism. Structură, cultură şi psihologie politică, 
Editura Humanitas, Bucureşti, 2002. 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.217.60 (2026-06-10 02:34:12 UTC)
BDD-V316 © 2011 Institutul European



O concisă privire istorică şi o „analiză spectrală” a presei româneşti de după 1989 

 223 

din istoria acestei prese în care au fost obţinute şi rezultate concrete, palpabile în 
ordinea pragmatică a lucrurilor. Întrebarea „Ce aţi făcut în ultimii cinci ani, dom-
nule…?” provoca frisoane activiştilor de rang mai obscur ai PCR activaţi de dl Iliescu 
şi FSN, destule personaje controversate fiind nevoite să demisioneze ori să fie demise 
din noile posturi. În aceeaşi perioadă, presa, dincolo de patronatele diferite şi de inte-
resele nu mereu congruente, reuşea să mai participe la campanii comune, fie împotriva 
intenţiilor puterii de a restrânge libertatea presei, fie împotriva vreunei situaţii anor-
male, fie contra unor personaje discutabile, însă promovate în anumite funcţii impor-
tante. Să ne gândim că până şi generalul Chiţac, ministrul de Interne în timpul mine-
riadei, a fost dat jos de răguşeala manifestanţilor care au strigat „Joc Chiţac!”, cuplată 
cu efortul aproape unanim al presei.  

Deci, în tot acest interval, presa din România a fost liberă, dar nu neapărat şi 
independentă! Cea mai mare parte a presei scrise s-a situat de partea opoziţiei politice, 
ceea ce mi se pare legitim pentru situaţia câmpului politic de atunci. Rezultatele 
alegerilor din mai 1990, Duminica Orbului, au condus la o putere hipetrofiată şi la o 
opoziţie extrem de fragilă. Interesul intrinsec al presei fiind un câmp politic echilibrat, 
în mod normal, cea mai mare parte a acesteia a glisat către sprijinirea opoziţiei. Pe de 
altă parte, puterea, nemulţumită doar cu monopolul pe care îl avea pe televiziunea şi 
radioul public şi numai de sprijinul Adevărului şi al majorităţii fostelor ziare de partid 
judeţene, a procedat la înfiinţarea unor ziare proprii, de genul Azi sau Dimineaţa, al 
căror militantism eclatant nu era depăşit decât de limbajul insalubru. Dar şi acesta avea 
să fie depăşit repede, prin apariţia României Mari, revista Tribunelului de la Butimanu. 
Trebuie mereu reamintit că această publicaţie a apărut în urma memoriului trimis de 
Eugen Barbu şi Corneliu Vadim Tudor domnilor Iliescu şi Petre Roman, în care cereau 
sprijin pentu editarea unei publicaţii în care „vor face praf opoziţia”. Au primit acordul 
verbal al dlui Iliescu şi pe cel scris, laolaltă cu sprijinul financiar guvernamental, al 
dlui Petre Roman. Că în scurtă vreme publicaţia avea să-i transforme şi pe cei doi în 
ţinte, asta e un fel de ironie a istoriei. Revista avea să inaugureze şi o modă – apariţia 
unui partid politic dintr-o instituţie media. După cîţiva ani, şi Antena 1 avea să nască 
un partid, iar acum pare să fi rămas însărcinat OTV-ul. 

Ieşirea din faza „eroică” şi intrarea în cea „comercială” s-a făcut în intervalul 
de dinainte şi de după alegerile din 1996, fiindcă nu a fost un fenomen brusc. Am sa-
lutat apariţia primei televiziuni independente, mă refer la Pro TV, pentru că experienţa 
SOTI a eşuat lamentabil, apoi a celorlalte televiziuni private, care au început să apară 
una după alta, urmând trendul ceva mai devreme manifestat al exploziei posturilor de 
radio. Mi s-a părut interesantă dirijarea unei părţi din capitalul autohton şi intervenţia 
capitalului străin în acest gen de afaceri, fiind şi eu incapabil, ca şi alţi observatori, să 
întrezăresc toate consecinţele. În prima parte a intervalului, presa s-a mişcat destul de 
liber, pluralismul informaţiilor era asigurat, iar în 2000, pe fondul relansării economice 
provocate de guvernul Isărescu, a început să dea chiar semne de oarece prosperitate. 
Dar, probabil, bani mai mulţi înseamnă şi dorinţa de bani şi mai mulţi! Guvernul 
Năstase, prin fondurile uriaşe puse la dispoziţia „imaginii”, mai ales prin ministerul 
dlui Mitrea, dar şi de multe firme private, a tăiat ceva din „avântul” presei spre adevăr. 
Când dai pagini întregi de publicitate până şi pentru strănuturile guvernanţilor, e greu 
să mai ai vreo pornire critică – şi asta se referă la majoritatea instituţiilor media. Chiar 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.217.60 (2026-06-10 02:34:12 UTC)
BDD-V316 © 2011 Institutul European



LIVIU ANTONESEI 

 224

şi la cele cu capital străin. Când redacţiile cotidienelor România Liberă şi Evenimentul 
Zilei au dorit să-şi păstreze independenţa editorială au fost nevoite să-şi facă bagajele 
şi să plece in corpore. Când dl Viorel Cataramă, potenţial candidat independent la 
Primăria Bucureşti, s-a trezit cu pagini întregi oferite de Ziua, în care erau reluate toate 
atacurile la adresa dumisale de la începuturi, a trebuit să plătească, iar în locul pa-
ginilor de injurii au început să apară, în acelaşi ziar, frumoase pagini publicitar-
electorale! Ani de zile, în Adevărul, care devenise un ziar serios, apăreau pagini întregi 
despre – sau chiar scrise de – sinistrul rector al Univesităţii Spiru Haret, uneori 
însoţite de semnul „P”, alteori nici măcar asta nu se întâmpla! Chiar şi după ce au ieşit 
la iveală neregulile foarte grave comise de respectiva instituţie „educativă”, publici-
tatea pe faţă sau „pe dos” a continuat. Nici acum nu reuşesc să înţeleg care era rostul 
reclamelor publicate de CET Govora, care avea monopol pe activitatea sa în zonă, pe 
prima pagină a cotidianului Ziua, în afara cumpărării tăcerii. Dar dacă ne gândim la cât 
costa o asemenea reclamă, ne dăm seama că vorba strămoşească are adevărul său –  
da, „tăcerea e de aur”!5 

Aceasta ar fi, deci, partea istorică. Despre ultima secvenţă a acesteia, iniţiată 
în intervalul 2004-2005, pe care o socotesc istorie contemporană, voi trata în 
următoarele episoade ale acestei poveşti, dedicate „situaţiei” şi, eventual, „soluţiilor”6. 

 
 
Situaţia 
 
Epoca, în sens strict, a presei contemporane, pare să se fi instalat în jurul anului 

2004 şi este destul de limpede legată de schimbarea raporturilor de putere, fapt vizibil, 
în sondaje, chiar înaintea alegerilor din acel an, ba chiar pare legată şi de accesul în 
funcţia supremă în stat a unui personaj pe cât de pitoresc, pe atât de controversat. În 
legătură cu aceste evenimente, s-au produs, pe de o parte, o polarizare politică, pe care 
nu o mai cunoscusem din primul lustru al anilor nouăzeci, pe de alta, o polarizare, cumva 
simetrică a presei. Aproape nu mai găseşti ziar, televiziune, jurnalist care să nu încline, 
cât mai furibund posibil, înspre o tabără sau cealaltă. Deci, prima trăsătură a presei 
contemporane este această polarizare, însoţită de o la fel de intensă radicalizare. Sigur 
că trăsăturile actualului preşedinte – ambiţia de a fi „jucător”, uşurinţa cu care încalcă 

 
5 Piaţa legală a publicităţii a fost în 2007 între 485 şi 520 milioane de euro, din care circa jumătate a mers 

spre televiziuni, pentru a trece de 600 milioane în 2008. E limpede că în primii doi ani de criză a scăzut 
semnificativ, fapt pus în lumină de dispariţia unor organisme de presă, de reducerea personalului, de 
fenomenul în creştere constantă a numărului de filme, emisiuni etc reluate. Nu cunosc însă nicio estimare 
a sumelor de pe „piaţa neagră” a publicităţii. Vezi şi Televiziunea în Europa: Ediţia 2008. România, 
Open Society Institute, EU Montoring and Advocacy Program, Network Media Program, Budapesta, 
2008, ediţie bilingvă – română şi engleză. 

6 În ceea ce priveşte cazurile concrete de încălcare a libertăţii presei şi de hărţuire a junaliştilor, începând cu 
anul 1999, beneficiem de Rapoartele FreeEx, anuale, elaborate de Agenţia de Monitorizare a Presei. 
Rapoartele pot fi descărcate la adresa http://www.activewatch.ro/stiri/FreeEx/Rapoarte-anuale-FreeEx-
79.html. Pentru perioada anterioară, nu avem la dispoziţie decât monitorizările sumare ale Departamentului 
de Stat al SUA din rapoartele anuale dedicate libetăţii presei în lume, unele rapoarte ale UE şi unele luări 
de poziţie punctuale ale Helsinki Watch şi ale Agenţiei de Monitorizare a Presei. 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.217.60 (2026-06-10 02:34:12 UTC)
BDD-V316 © 2011 Institutul European



O concisă privire istorică şi o „analiză spectrală” a presei româneşti de după 1989 

 225 

Constituţia, temperamentul tumultuos etc. – obligă cumva la asemenea poziţionări şi 
reacţii pasionale, dar cred că presa s-a lăsat uşor dusă de nas, manipulată. Emisiunile 
de ştiri s-au transformat în mici spectacole „pro” sau „contra”, moderatorii par pro-
curori pentru unii invitaţi şi avocaţi pentu ceilalţi, în funcţie de tabăra pentru care au 
optat. Editorialele de analiză se transformă tot mai mult în pamflete, adesea savuroase, 
dar care nu fac altceva decât să mărească isteria publică. Presa fuge aproape exclusiv 
după senzaţional, dacă nu îl găseşte, îl produce, iar apetitul după „informaţiile” sosite 
„pe surse”, pentru stenograme şi imagini „scăpate” de la organele de cercetare penală 
pare nesfârşit. Mai grav este că junaliştii şi organismele media nu se întreabă aproape 
niciodată ce interes au „sursele” să le furnizeze asemenea „informaţii”, în afara mani-
pulării presei şi a intoxicării opiniei publice37. 

La nivelul discursului jurnalistic, sunt vizibile prin urmare, următoarele as-
pecte, ce ţin de un fel de patologie a comunicării: tabloidizarea, telenovelizarea-mane-
lizarea, isterizarea. Vreau să fiu bine înţeles – ştiu că primele tabloide româneşti au 
apărut încă din deceniul anterior, dar nu dominau piaţa cu atâta autoritate ca acum. Ba 
chiar aş putea spune că primul „tabloid”, Evenimentul Zilei în era Cristoiu, a fost un 
pionier al domeniului. Deci, un pionier cu anumite timidităţi – de pildă în foarte ex-
pusa acum zonă sexuală! –, care îl situează mai degrabă în familia presei bulevardiere 
interbelice de la noi, dar şi de aiurea. Ştiu de asemenea că există tabloide peste tot în 
lume, din Germania şi Anglia până în Polonia, dar acolo există o distincţie clară între 
presa tabloidă şi cea quality, marcată, adesea, până şi comercial – de pildă, în Suedia şi 
Polonia, presa quality se vinde la chioşcurile de ziare, iar cea tabloidă la super-
marketurile alimentare. Teancurile stau în apropierea caselor de marcat şi oamenii îşi 
pun în coşurile de cumpărături, lângă brânză şi peşte, tabloidul preferat, sau pe toate 
cele expuse! Nu despre asta este vorba, ci despre tabloidizarea cvasi-generală, de di-
minuarea incredibilă a ponderii presei quality în favoarea celei tabloide. Iar fenomenul 
nu e limitat la presa on paper, ci la toate formele de suport pe care se poate ea mani-
festa – deci, de la ziarele propriu-zise la presa audio-video şi chiar la cea exclusiv 
online. Iar aş vrea să fiu înţeles, ştiu că fenomenul e prezent în întreaga lume, dar 
nicăieri – şi cunosc bine presa din câteva ţări, că de undeva trebuie să mă informez şi 
eu! –, nu am diagnosticat acest fenomen în curs de generalizare. Nu sunt nici pudibond 
– ştiu că nu toată lumea doreşte analize economice, culturale sau politice şi că pe foarte 
mulţi nu-i interesează adevărul ştirilor, ci spectacolul scos din ele. Nu mă deranjează 
prin urmare că există „Ştirile de la ora 17” sau „fata de la pagina 5”, dar aş fi foarte 
bucuros dacă „Ştirile de la ora 19” – sau 20, după caz! – n-ar fi exact la fel redactate 
precum ştirile de la ora 17! În sfârşit, e cumva ciudat să afli că există televiziuni de 
ştiri în România, când ştirile sunt micile spectacole în care, mai ales, se urlă contra 
unora şi în favoarea altora, iar „dezbaterile” par mai degrabă nişte meciuri de catch! 

 
7 Şi dacă nu ar exista deja o bogată literatură dedicată intoxicării, manipulării, dezinformării! Să spunem că 

volumul deja clasic al lui Eldon Taylor, Subliminal communication, Las Vegas, 1990, nu este tradus în 
româneşte, dar de la Arta Războiului de Sun Tze la cărţile lui Valdimir Volkoff – Dezinformarea, armă 
de război şi Tratat de dezinformare – sunt zeci de cărţi traduse, ba chiar a început să se înfiripe şi o 
bibliografie românească – Doina Ruşti, Mesajul subliminal în comunicarea actuală, EdituraTritonic, 
Bucureşti, 2005. 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.217.60 (2026-06-10 02:34:12 UTC)
BDD-V316 © 2011 Institutul European



LIVIU ANTONESEI 

 226

Cred că nu e cazul să insist foarte mult asupra telenovelizării/manelizării, că 
sunt fenomene nu doar vizibile cu ochiul liber, dar care, pur şi simplu, îţi sar în ochi. 
Toată zona de divertisment se desfăşoară sub acest semn, nu doar telenovelele sau 
concertele de manele propriu-zise. Singurul câştig, oarecum şi economic, mi se pare 
acela că, în ultimii ani, am început să ne facem şi singuri telenovele, poate le mai şi 
exportăm, oricum nu mai trăim numai din „importuri” din America cea foarte latină la 
suflet. Acest fenomen s-a substituit, în ultimul deceniu, celui foarte frecvent în anii 
’90, pe care îl numeam într-un studiu de atunci, efect anesteziant, abundenţa de emi-
siuni pastelate de la televiziunea publică, care era şi singura!, emisiuni, toate axate pe 
„la vie en rose”, sau oricum cu un final fericit, că era slujbă, naştere, botez sau nuntă, 
nu conta, moarte şi şomaj să nu fie!8 

Cît priveşte isterizarea, prezentă mai peste tot, de la ştirile urlate la emisiunile 
cu vipuri & „vipiţe”, a atins nişte cote de parcă am trăi înt-o ţară supusă necontenit 
asediului. Şi, de fapt, aruncând un ochi pe emisiunile realizate de Dan Negru, Capatos, 
stimata Doamnă Tatu şi alţi Măruţă, înconjuraţi de la fel de istericele şi foarte decolta-
tele lor asistente, îţi dai seama că aşa e, trăieşti într-o ţară asediată, invadată de prostul 
gust. Văzând asemenea „spectacole”, începe să ţi se facă cumva dor de cele realizate 
până nu demult de Andreea Marin sau Mihaela Rădulescu, emisiuni care, prin compa-
raţie, par acum nu doar decente, ci aproape nişte culmi ale bunului simţ. 

Dacă îi iei puţin la întrebări pe aceşti ipochimeni, îţi vor spune că „asta vrea 
publicul”. E un alibi jenant, penibil. Publicul vrea ceea ce îi dai, ceea ce eşti, de fapt, 
în stare să-i dai. Or, în opinia mea, atât sunt în stare să ofere producătorii şi realizatorii 
noştri – asta se vede şi în faptul că emisiunile cu formatele cumpărate după cele din 
străinătate ies infinit mai proaste decât în ţările lor de baştină!9 La începutul post-re-
voluţiei, circula o vorbă – avem mai multe ziare decît jurnalişti. Din păcate, acum e cu 
mult mai adevărată decât atunci! 

 
 
Marile probleme 
 
Dincolo de aspectele de mai sus, ce ţin de conţinutul şi stilul presei noastre de 

azi, deci de calitatea ba execrabilă, ba la limită, a acesteia, foarte rar şi aproape inex-
plicabil, chiar ridicată!, există câteva mari probleme legate de finanţarea domeniului, 
de transparenţa acesteia, de concentrarea patronatului mass-media, cu un cuvânt drag 
iubitului nostru preşedinte, de mogulizare. Sigur că mogulizarea nu este un fenomen 
recent şi nici inventat de noi. Doar că, în ţările normale, aceste lucruri au fost reglate 
pe cale legislativă şi prin autoreglementare. Prin urmare, fenomenul n-a fost inventat 
de noi şi nici descoperit de dl preşedinte! Ba mai mult, Domnia Sa ne-a condus într-o 
fundătură, de vreme ce distinge între „moguli răi”, cei care îşi îndreaptă armele împo-
triva dumisale, şi „moguli buni”, care trag împotriva adversarilor săi. Doar că această 

 
8 Este vorba despre studiul citat în nota 2. 
9 Una din rarele încercări de anchetare a competenţei personalului din media, dar şi a celei a 

publicului, în Evaluarea nivelului de competenţă în mass media, Active Watch, Agenţia de 
Monitorizare a Presei, Bucureşti, IMAS, iunie 2008. 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.217.60 (2026-06-10 02:34:12 UTC)
BDD-V316 © 2011 Institutul European



O concisă privire istorică şi o „analiză spectrală” a presei româneşti de după 1989 

 227 

distincţie are şi marele dezavantaj că operează cu o graniţă foarte fluctuantă – unii 
„moguli buni”, exemplul cel mai recent este al dlui „Dan Diaconescu În Direct”, şi-au 
luat transferul în tabăra adversă. Există, deci, un singur fel de moguli, iar fenomenul 
mogulizării este unul periculos în măsura în care domeniul afacerii de presă, al 
celorlalte afaceri ale patronatului şi domeniul politic sunt atât de amestecate încât nu 
mai pot fi separate între ele. Presa devine un instrument de presiune asupra politicului 
– indiferent dacă patronatul e înregimentat politic sau nu – pentru a obţine avantaje 
pentru întreaga plajă de afaceri. Singurul aspect pozitiv, în momentul de faţă, este 
acela că interesele mogulilor sunt încă suficient de diferite, uneori divergente, încât nu 
s-a făcut pasul către o „sindicalizare” completă, menţinându-se astfel un pluralism, 
chiar dacă, ca şi cel politic, cu destule sincope. Mi se pare evident că mogulizarea a 
cunoscut un proces de intensificare odată cu criza economică şi creşterea „foamei” de 
bani. Trist este că, pe măsura reducerii resurselor financiare legale ale presei, odată cu 
dispariţia unor organisme de presă, cu reducerea efectivelor şi a veniturilor jurnaliş-
tilor, zona de presiune asupra lor, din partea patronatelor, a ofertanţilor de publicitate 
etc., a crescut până la un nivel pe care nu l-a cunoscut până acum presa din ţară. Şi, 
astfel, o presă care a sprijinit efectiv procesul de democratizare, măcar până în preajma 
anilor 2000, care a ajuns la un anume nivel de profesionalizare şi obiectivitate până 
prin anul 2004, a devenit acum un fel de „ciuca bătăilor”, fiind acuzată, nu mereu şi nu 
în toate cazurile pe nedrept, că „s-a vândut”, că este „părtinitoare” într-o direcţie sau 
alta, că „manipulează” – şi se lasă convenabil manipulată – „fără frontiere”.  

 
 
Ce-i de făcut? 
 
Întrebarea este – se mai poate elibera mass-media de această imagine hâdă 

care i se lipeşte tot mai energic pe chip? Greu de răspuns dar, fără un set de măsuri mi-
nimale, care se referă la toţi cei implicaţi în proces, este greu de întrevăzut vreo ame-
liorare. Şi asta fără a mai menţiona că, fără relansare economică, e greu să ne imagi-
năm o relativă prosperitate onestă a presei şi o reabilitare a condiţiei sale materiale. În 
rest, cred că la nivelul patronatului de presă este absolut necesară transparentizarea 
bugetelor şi a surselor de finanţare – la câtă publicitate legală se oferă acum în România 
este limpede că presa noastră e hipertrofiată, deci se vehiculează şi puzderie de bani 
negri10. Este, de asemenea, necesar ca patronatele şi liderii organismelor de presă să-şi 
declare conflictele de interese. Ar trebui adoptată şi o lege antitrust, pentru că, dacă nu 
e deja reală, e în schimb iminentă primejdia concentrării excesive a media româneşti. 
Cumva „la schimb”, statul ar putea oferi presei o reducere a TVA şi alte avantaje fis-
cale. Sunt ţări în care TVA e zero pentru presă şi produse culturale. În Polonia, TVA-
ul pentru presă este numai de 6 %, iar pentru produse culturale de orice fel, 0 % – 
chiar aşa scrie, nu scrie fără TVA! 

Dacă oamenii din presă vor să-şi recâştige credibilitatea, trebuie să se 
autoreglementeze, începând cu aderarea la un Cod deontologic al profesiei. Dacă ar 
 
10 Potrivit Constituţiei României, „(…) legea poate impune mijloacelor de comunicare în masă obligaţia de 

a face publică sursa finanţării”– Constituţia României, articolul 30, paragraf 5. 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.217.60 (2026-06-10 02:34:12 UTC)
BDD-V316 © 2011 Institutul European



LIVIU ANTONESEI 

 228

proceda astfel, ar putea obţine o protecţie sporită  faţă de presiunile patronatelor, dar şi 
faţă de cele ale factorilor politici, care agită periodic biciul reglementării din exterior, 
fie că este vorba despre o lege a presei, fie despre mutarea ritmică a aşa-numitelor 
„delicte prin presă” – calomnia, insulta etc – din dreptul civil în cel penal şi invers! În 
unele ţări, autoreglementarea merge până la nivelul organismelor de presă, supuse 
certificării de către o instanţă independentă, însă unanim respectată11. 

În sfârşit, ar mai fi aspectele legate de educaţia publicului. În foarte multe ţări, 
una din „noile educaţii”, apărută în jurul anului 1980, educaţia pentru informare şi 
comunicare, a devenit disciplină obligatorie de învăţământ. Poate la noi, la câte 
probleme are învăţământul în general, e încă prematură o asemenea măsură. Dar măcar 
elemente referitoare la formarea spiritului critic şi evaluativ, la creşterea puterii de 
discriminare şi a celei de verificare, tot ar putea fi introduse în corpusul de discipline 
deja existent. Măcar până la nivelul de a aduce micul cetăţean educat în situaţia de a 
înţelege că telecomanda, mouse-ul şi mâna care dă banii pentru un ziar sunt în posesia 
sa, nu a celui care „vinde” produsul mediatic! În fond, dacă nu e deloc moral ca un jur-
nalist sau un mijloc de comunicare să încerce să te manipuleze, să-ţi orienteze interesat 
opiniile, opţiunile şi comportamentele, nu e nicio probă eclatantă de inteligenţă să stai 
cu mâinile încrucişate lăsând să se petreacă asemenea fenomene fără să schiţezi nici 
un gest de respingere. Dacă înghiţim pe nemestecate tot ce ne „vinde” presa, nu doar 
presa este vinovată! 

 
 
Concluzii 
 
Majoritatea concluziilor au fost formulate pe parcursul acestei succinte diag-

noze a presei româneşti „eliberate” de revoluţia din decembrie 1989. Totuşi, cred că 
mai pot fi formulate câteva încheieri de ordin mai general. Ceea ce atrage în primul 
rând atenţia este modul în care degradarea presei din ultimul deceniu a fost însoţită de 
degradarea similară a clasei noastre politice. N-aş putea stabili un raport de determi-
nare între cele două, ci unul de co-evoluţie. De altfel, tot în această perioadă, politicie-
nii noştri s-au transformat într-un fel de vedete mediatice, care îşi petrec cea mai mare 
parte a timpului în studiourile de televiziune sau măcar în faţa camerelor de luat ve-
deri, a microfoanelor şi aparatelor de fotografiat, nu în birouri sau „pe teren”. Nu este 
nici aceasta vreo mare descoperire românească, urmăm şi în această privinţă „tendin-
ţele mondiale”, doar că o facem original, adică româneşte, abuziv şi de o calitate mai 
mult decât îndoielnică. Mă şi întreb dacă mai are sens să mai facem alegeri „libere şi 
corecte”. La prezenţa mediatică exorbitantă a politicienilor noştri, am putea economisi 
importante sume de bani selectându-i pe baza cifrelor de rating şi lăsând plata lor în 
seama mass-media, unde par să presteze majoritatea timpului „de lucru”, eliberând 

 
11 Un set foarte bun de mijloace de autoreglementare a fost elaborat de Convenţia Organizaţiilor Media 

(Codul Deontologic Unic, organizarea Grupului de Bune Practici Jurnalistice, Certificatul de Bune 
Practici Jurnalistice), încă din octombrie 2009. Din păcate, aceste mijloace nu au ajuns încă să fie 
folosite, parţial din pricina reticenţei patronatelor, în bună parte însă şi din pricina imobilităţii jurnaliş-
tilor. Aş vrea să cred că aceasta nu este şi interesată! 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.217.60 (2026-06-10 02:34:12 UTC)
BDD-V316 © 2011 Institutul European



O concisă privire istorică şi o „analiză spectrală” a presei româneşti de după 1989 

 229 

altfel sume importante de la buget pentru cheltuielile cu adevărat importante. În al 
doilea rând, această simbioză de joasă calitate dintre „politrucime” şi „presărime” a 
provocat o degradare fără precedent a vieţii publice din România, care a fost adusă la 
nişte standarde atât de joase încât a devenit înspăimântătoare. Argumentele au fost 
înlocuite cu insultele, logica a devenit o disciplină interjecţională, ceea ce în orice ţară 
civilizată se numeşte comunicare a ajuns un fel de vorbărie fără rost, fără utilitate, fără 
sens. Aş vrea să spun că mai jos de atât nu se poate, dar îmi este teamă să manifest un 
optimism atât de deşănţat. Din păcate, se poate, n-am ajuns încă atât de jos pe cât ne 
stă nouă în puteri! 

 
 
Bibliografie: 
 

Antonesei, Liviu, Puterea politică şi „crimele” televiziunii, în Press Monitor, 2-3, Agenţia 
de Minitorizare a Presei, Bucureşti, 1995. 

Antonesei, Liviu, (în dialog cu Dorin Popa), Scriitorii şi politica 1990-2007. De la Iliescu 
la Băsescu şi retur, Institutul European, Iaşi, 2007, în special capitolul III, „Despre 
Universitate, studenţi, jurnalişti şi mass media”. 

Coman, Mihai, Mass media în societatea post-comunistă, Editura Polirom, Iaşi, 2003. 
Gross, Peter, Colosul cu picioare de lut: aspecte ale presei româneşti post-comuniste, 

Editura Polirom, Iaşi, 1999. 
Gross, Peter, Mass media şi democraţia în ţările Europei de Est, Editura Polirom, Iaşi, 2004. 
Haineş, Rosemarie, Televiziunea şi reconfigurarea politicului. Studii de caz: alegerile 

prezidenţiale din 1996 şi 2000, Editura Polirom, Iaşi, 2002. 
Mungiu-Pippidi, Alina, Politica după comunism. Structură, cultură şi psihologie politică, 

Editura Humanitas, Bucureşti, 2002. 
Merlino, Jacques, Les vérités yougoslaves ne sont pas toutes bonnes à dire, Albin Michel, 

collection L`information spectacle, Paris, 1993. 
Pop, Doru, Mass media şi democraţia, Editura Polirom, Iaşi, 2001. 
Ruşti, Doina, Mesajul subliminal în comunicare, Editura Tritonic, Bucureşti, 2005. 
*** Constituţia României, anul 1991, modificată în 1993, prin Legea 429, link-ul on-line 

accesat la data de 27.02.2011, Monitorul Oficial, 767 din 31 Octombrie 2003, 
http://www.legis.ro/images/stories/ACTE_NORMATIVE/constitutia%20romaniei.pdf?
phpMyAdmin=8fbe510b01e54ceac3b726aafb563fb8. 

*** Evaluarea nivelului de competenţă în mass media, Active Watch, Agenţia de 
Monitorizare a Presei, Bucureşti, IMAS, iunie 2008. 

*** Mass media şi oficialităţile: între legături primejdioase şi normalitate, Comitetul 
pentru Libertatea Presei, Chişinău, 2003. 

*** Press Monitor, colecţia 2005-2007. 
*** Rapoartele FreeEx privind libertatea presei în românii pe anii 1999-2009, Active 

Watch / Agenţia de Monitorizare a Presei, link-ul online, accesat la data de 27.02.2011, la 
adresa http://www.activewatch.ro/stiri/FreeEx/Rapoarte-anuale-FreeEx-79.html. 

*** Televiziunea în Europa: Ediţia 2008. România, Open Society Institute, EU Montoring 
and Advocacy Program, Network Media Program, Budapesta, 2008 (ediţie bilingvă – 
română şi engleză). 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.217.60 (2026-06-10 02:34:12 UTC)
BDD-V316 © 2011 Institutul European

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

http://www.tcpdf.org

