
Monopolizarea opiniei publice şi funcţia critică a mass-media 

 45

 
 
 
 

Monopolizarea opiniei publice şi funcţia critică a 
mass-media 

 
Constantin Ilaş 

 
 

Introducere 
 
A devenit deja demult indiscutabilă ideea conform căreia rolul agorei antice 

este jucat în modernitate nu atât de către Parlament, cât mai ales de către mass-media. 
Sănătatea mediilor de informare în masă nu-i poate fi nimănui indiferentă, poate în 
aceeaşi măsură în care sunt de dorit pentru democraţie o justiţie independentă şi dreaptă 
sau o clasă politică necoruptă ori instituţii statale funcţionale. Nietzsche spunea la un 
moment dat că nu avem un alt mijloc pentru a acţiona bine decât pe acela de a gândi 
corect. Or, pentru gândirea corectă, adică pentru posibilitatea de a anticipa în detaliu 
ceea ce urmează să faci, decisive sunt informaţiile prealabile. Dacă acestea din urmă 
nu sunt obţinute pe cont propriu, devine de la sine înţeleasă nevoia ca mediile de infor-
mare să fie imparţiale şi obiective, după cum trebuie să asigure un acces liber şi egal la 
exprimare tuturor opiniilor (fapt care, bineînţeles, nu conferă prin el însuşi în mod 
automat o valoare egală tuturor opiniilor). 

Valoarea centrală a democraţiei este libertatea fiecăruia dintre noi, iar aceasta 
se întemeiază pe liberul arbitru, pe judecata şi hotărârile noastre luate în chip inde-
pendent. În măsura în care considerăm această cerinţă la modul absolut, aceasta ar în-
semna că în privinţa chiar şi a celui mai mărunt fapt fiecare dintre noi ar trebui să în-
treprindă o investigaţie pe cont propriu. Fireşte, aşa ceva este imposibil, căci s-ar para-
liza decizia şi acţiunea pe termen nedefinit, adică cel puţin până la aflarea adevărului. 
De aici rezultă faptul că nu numai sănătatea mediilor de informare este hotărâtoare, ci 
şi încrederea cetăţenilor cu privire la acestea. De altfel, aceste aspecte sunt interdepen-
dente, întrucât orice derapaj în sănătatea mediilor de informare atrage sau ar trebui să 
atragă după sine neîncrederea cetăţenilor. Totodată de la sine înţeles este şi ceea ce 
ştiu demult oamenii politici, şi nu numai ei, anume: cine stăpâneşte şi formează opinia 
publică stăpâneşte şi modelează gândirea şi, în consecinţă, acţiunea. 

 Ca atare nu ni se pare întru totul ilegitimă chestiunea: cine şi cum anume ve-
ghează asupra câinelui de pază al democraţiei ? Nu pledăm aici pentru ca eventualele 
exigenţe exprimate în legătură cu sănătatea presei să devină corp pentru o lege mass-
media, ca în Ungaria, de exemplu. Vom lua sănătatea mediilor de informare drept simptom 
pentru virilitatea democraţiei şi al democratizării reale. Pentru aceasta, adică pentru 
felul în care sănătatea mass-media poate fi luată ca simptom al trăiniciei unei demo-
craţii, este de ajuns să ne uităm către democraţiile funcţionale din Occident, pentru a 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-26 10:08:32 UTC)
BDD-V304 © 2011 Institutul European



CONSTANTIN ILAŞ 

 46

remarca grija şi preocuparea constantă a oamenilor politici pentru ca încrederea opi-
niei publice în reputaţia lor să rămână intactă, neştirbită, şi totodată la cât de rapid, 
drastic şi ferm este sancţionat un om politic atunci când credibilitatea lui este şifonată 
prin dezvăluirea întemeiată pe probe a unor fapte care nu cadrează cu statutul de per-
soană publică. De altfel, ne interesează nu atât de mult sănătatea, cât mai ales bolile, 
urgenţele şi pericolele care afectează ori pot afecta mass-media. Important este faptul 
ca derapajele inerente care apar în funcţionarea mediilor de informare să nu afecteze 
decisiv şi în integralitatea sa spaţiul public. Credem că este de dorit, pentru sănătatea 
mediilor de informare, un anume grad de disfuncţionalitate al lor care să menţină treze 
discernământul, luciditatea şi circumspecţia opiniei publice cu privire la potenţialele 
derapaje în informarea onestă a cetăţenilor.   

Or, noi credem că intelectualii sunt cei chemaţi să vegheze asupra acestor boli 
ale câinelui de pază al democraţiei. A veghea asupra... înseamnă a le depista, a le for-
mula, a atrage atenţia asupra lor, a le expune ca prioritate publică urgentă, a le indica 
locul şi formele de manifestare şi a formula judecăţi de valoare care să conducă la dis-
creditarea sau etichetarea ca nefrecventabil pentru acele ziare, reviste, posturi de radio 
ori TV care prezintă semnele îmbolnăvirii. De ce tocmai intelectualii trebuie să fie 
„anticorpii”? Odată, pentru că grija lor cea mai intensă priveşte libertatea jocurilor cu 
ei înşişi, adică libertatea de a investiga oricât şi nestingheriţi ce se petrece cu ei pe 
această lume; în al doilea rând, mulţumită acestei griji, intelectualul devine excesiv de 
prudent, precaut şi prevăzător cu privire la orice ar putea veni peste această libertate 
dinspre spaţiul public şi ar putea s-o vătămeze. Exprimat frust: intelectualii sunt che-
maţi şi pot veghea întrucât cultura lor, care nu înseamnă altceva decât familiarizarea 
temeinică şi îndelungată cu cele pe care le poate face omul semenului său şi cu cele ce 
s-au petrecut deja prin istoria universală, îi face să fie temători în sensul cel mai nobil 
al paranoiei, adică să deţină o sensibilitate exagerată („văz enorm şi simţ monstruos”) 
cu care anticipează toate tipurile de pericole şi primejdii actuale, viitoare, posibile, reale 
sau chiar închipuite. Am putea chiar supralicita, spunând că funcţia socială a intelec-
tualului nu este alta decât aceea de a experimenta frica în toate formele şi manifestările 
posibile, fapt care-i conferă posibilitatea de a imagina, de a vedea şi anticipa pericole 
acolo unde privirea simţului comun nu ar putea bănui că există. 

 În ceea ce priveşte ţara noastră, şi poate toate ţările ieşite în 1989 din fostul 
bloc comunist, intelectualii au trebuit să-şi asume o sarcină suplimentară. Considerăm 
a fi plauzibilă opinia lui H. R. Patapievici, exprimată recent într-un supliment al re-
vistei „22” şi anume că, citez cu aproximaţie: „comunismul ne-a adus şi a adus întreaga 
societate într-o stare de apolitism amorf, fiind neutralizată din punct de vedere po-
litic”1. Cu alte cuvinte, un regim politic totalitar a reuşit să ne aducă din punct de ve-
dere politic la o veritabilă stare de natură. În consecinţă, intelectualii au trebuit să-şi 
asume şi sarcina de a fixa priorităţile agendei spaţiului şi treburilor publice. 

 Sarcina pe care ne-am propus-o aici constă dintr-o analiză comparată a pro-
blemelor şi urgenţelor mass-media aşa cum au fost acestea depistate şi formulate de 
către intelectuali în revista „22”. Materialul asupra căruia am aplicat această analiză e 
 
1 Horia R. Patapievici, „România a ratat complet ideea statului minimal”, 22 Plus 306 (2010), 

http://www.revista22.ro/articol-9184.html (accesat 6.01.2010) . 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-26 10:08:32 UTC)
BDD-V304 © 2011 Institutul European



Monopolizarea opiniei publice şi funcţia critică a mass-media 

 47

prezentat de câteva numere luate aleatoriu din colecţia revistei; mai exact, 15 numere 
din perioada 1990–1992 şi alte 15 numere din perioada 2009–2010. „Selecţia” alea-
torie are rolul de a configura o relativă dimensiune statistică, adică pentru a verifica 
dacă urgenţele privitoare la mass-media sunt într-adevăr recurente, adică dacă sunt cu 
adevărat priorităţi şi nu doar simple reacţii determinate de vreo întâmplare sau alta fără 
reverberaţii asupra întregii comunităţi pe o perioadă mai lungă. Din punctul de vedere 
al metodei, am adoptat o „privire de extraterestru”, considerând că tot ce-a mai rămas 
din civilizaţia românească sunt numerele revistei ”22” cercetate. Altfel spus, am încer-
cat pe cât ne-a stat în putinţă să ne supunem „lucrului însuşi” şi să-l exprimăm. Tot-
odată, suntem lucizi cu privire la faptul că dacă anumite urgenţe şi teme recurente în 
anii ’90-’92 nu mai apar şi în 2009 sau 2010, aceasta nu înseamnă şi faptul că pro-
blema depistată a fost soluţionată, ci poate că este doar mai puţin urgentă decât altele. 
Am lăsat deoparte ipoteza seducătoare vizând măsura în care revista „22” a contribuit 
la democratizare: este destul de complicat să verifici dacă, cum şi care au fost preluate 
şi concretizate, legislativ sau altfel, de către oamenii politici, temele şi priorităţile con-
siderate urgente şi absolut necesare de către intelectuali. Este de ajuns să ne amintim 
cât de defectuos legislativ şi practic funcţionează CNSAS pentru a vedea cât de deli-
berat „distorsionat” a fost preluat de către politicieni proiectul deconspirării Securităţii 
ca poliţie politică şi a accesului la dosare. Sau, în ce măsură poate fi luat discursul din 
Parlament al preşedintelui cu privire la condamnarea comunismului drept punct culmi-
nant, deşi doar simbolic în absenţa unei bune şi efective legi a lustraţiei, al faptului că 
intelectualii au reuşit să fixeze cu succes anumite teme şi priorităţi ale agendei publice? 

 
 
Putere şi televiziune: telerealitatea 

 
 22 decembrie 1989: România trece brusc de la controlul politic şi cenzura 

ideologică depline exercitate de către partidul comunist şi de securitate asupra tuturor 
mijloacelor de comunicare în masă, la un maraton de transmisiuni în direct, adică de la 
ideologizarea totală a realului la faptul brut transmis live. Probabil aşa s-ar putea ex-
plica dependenţa crescută de televiziune care se mai constată încă la noi. Şi poate că ar 
trebui să recunoaştem: a fost momentul ideal, romantic şi glorios şi pentru politic şi pentru 
mass-media, pentru că niciodată de atunci nu s-a mai guvernat în direct şi la vedere şi 
niciodată de atunci mass-media n-a mai oferit cel puţin sentimentul participării directe 
a populaţiei la actul guvernării. În acea vreme, ştiţi bine, orice informaţie difuzată pe 
post conducea aproape automat la o reacţie promptă a populaţiei, în stradă. 

Contextul general în care a activat mass-media în anii ’90-’92 poate fi schiţat 
prin inventarierea succintă a temelor recurente din revista „22”: nevoia de aflare a 
adevărului cu privire la evenimentele din decembrie 1989 şi a mineriadei din 13-15 
iunie 1990, şi legată de acestea nevoia de a descoperi, de a judeca şi de a pedepsi indi-
vidual pe cei responsabili; înfiinţarea Alianţei Civice şi priorităţile acesteia; liberali-
zarea preţurilor şi privatizarea; supravieţuirea structurilor şi a mentalităţilor comuniste; 
revenirea foştilor activişti de partid şi a slujitorilor Securităţii pe piaţa opiniei publice; 
problema autonomiei universitare; recuperarea trecutului şi a memoriei; „independenţa” 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-26 10:08:32 UTC)
BDD-V304 © 2011 Institutul European



CONSTANTIN ILAŞ 

 48

Televiziunii Române Libere; procesul comunismului; riscul desfiinţării Uniunii Scriitorilor. 
De asemenea, nu vom putea stărui asupra tuturor urgenţelor mass-media semnalate de 
către intelectuali, dar o schiţă rapidă poate configura o imagine de ansamblu a proble-
melor cu care se confrunta presa, urmând ca noi să ne oprim doar asupra celei mai 
stringente. Numărul 42 (92) din anul 1991 al revistei „22” are în antet un titlu mare: 
„Presa în pericol!”, iar editorialul Gabrielei Adameşteanu, „Cifre, nu fraze” inventa-
riază sec problemele cu care se confrunta revista „22”, şi în general presa scrisă: scă-
derea tirajului (22, de la 100.000 de exemplare în ianuarie 1991 la 37.000 în august); 
lipsa de control asupra difuzării (Rodipet reţinea sume mari pentru exemplarele 
nevândute, dar nu exista de fapt un control asupra retururilor); proliferarea presei 
tabloide incipiente; diferenţele dintre preţul de cost plus preţul de difuzare şi preţul de 
vânzare (12,75; 4,75; 10 lei); faptul că principalul difuzor, Rodipet-ul, era controlat de 
către stat şi nu exista o reţea de difuzare naţională particulară capabilă s-o concureze 
pe cea de stat; apelul la un difuzor particular a cauzat pierderi de un milion de lei 
revistei (pachetele de ziare au fost găsite nedesfăcute, intacte, nedifuzate; scandalul 
„Cassandra”); blocaj financiar în recuperarea datoriei cu pierderi datorate şi ratei infla-
ţiei; discreditarea de către Preşedintele în funcţie, Ion Iliescu, a unei „anumite părţi a 
presei” şi apariţia unei alte părţi a presei menită să atace opozanţii puterii; creşterea 
preţului hârtiei şi a tipăririi (de patru ori din primăvară până în toamnă), aşadar riscul 
falimentului pentru publicaţiile care nu şi-au mărit preţul de vânzare peste preţul de 
cost pentru a rămâne accesibile unui public cât mai larg; pericolul „unanimităţii”, adică 
faptul că, în absenţa presei independente, în spaţiul public ar putea ajunge doar „infor-
maţiile” pe care le transmitea radio-televiziunea română şi presa scrisă controlată de 
Guvern şi partidul majoritar, FSN; este totodată recunoscută libertatea presei (faptul că 
nu s-au mai spart ferestrele redacţiilor; nu s-au mai distrus maşini de scris şi fax-uri; n-
au mai fost agresaţi oamenii redacţiilor doar pentru că purtau legitimaţiile unei „anu-
mite părţi a presei”: referinţa este la „mineriada” din 13-15 iunie 1990); legea care 
ameninţa să cuminţească o „anumită parte a presei”2; faptul că asociaţiile ziariştilor, 
sindicale şi profesionale, au căzut de acord cu privire la o Lege a Presei ignorată însă 
de către Parlament3, care avea un alt proiect.  

Urgenţa majoră a mass-media din România în anii 1990–1992 este rezumată 
exemplar într-un articol care aminteşte de un interviu a lui Vartan Arachelian cu Regele 
Mihai, „difuzat ca printr-un miracol”4 la Televiziunea Română în timpul campaniei 
electorale din aprilie 1990. Cu alte cuvinte, în anii ’90 era nevoie de miracole pentru 
ca o informaţie de interes public, dar care nu convenea puterii FSN, să ajungă să fie di-
fuzată la Radio-Televiziunea Română. Aşadar, chestiunea cea mai urgentă pentru 
intelectuali în ceea ce priveşte mass-media a fost faptul că cel mai important mijloc de 
comunicare în masă, TVR, era controlat de către puterea politică. Şi, deşi fiind un 

 
2 Alina Mungiu, „Faceţi acordul măcar la Legea Presei”, 22, 49, 1990, p. 13 (articolul face parte dintr-o 

pagină dedicată unui an de la libertatea cuvântului, realizată de Alina Mungiu). 
3 Mungiu, „Faceţi acordul”, 13. Despre o nesupunere civilă la această eventuală lege a presei scrie şi Victor 

Ivanovici, în articolul „Nesupunerea civilă”, 22, 24, 1991, p. 4. 
4 Mihnea Moroianu, „Statuia Comandorului”, 22, 5, 1991, p. 4. 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-26 10:08:32 UTC)
BDD-V304 © 2011 Institutul European



Monopolizarea opiniei publice şi funcţia critică a mass-media 

 49

serviciu public, nu respecta principiul egalităţii de tratament5 astfel încât opoziţia po-
litică, precum şi cei care aveau alte opinii decât puterea politică, nu aveau acces la ex-
primarea opiniilor lor pe canalul dominant de comunicare în masă. În consecinţă, opi-
nia publică era modelată exclusiv de către putere, conform intereselor sale, iar popu-
laţia era pusă în situaţia lipsei de alternativă, pentru că, de facto, opoziţia era „lipsită 
de mijloacele practice de a influenţa opinia publică”6. Or, în revista „22”, monopoli-
zarea televiziunii publice de către Preşedinte, Guvern şi partidul majoritar este exa-
minată şi denunţată în toate formele sale: de la discreditarea şi calomnierea publică a 
unor personalităţi incomode pentru putere7 până la orchestrarea violenţelor de stradă 
prin intermediul TVR8; de la prezentarea de non-ştiri şi risipa timpilor de antenă cu emi-
siuni ridicole9, până la minciuna organizată10 şi gândirea unei legi a audiovizualului 
deliberat defectuoasă, pentru ca accesul opoziţiei la dreptul de antenă să devină impo-
sibil11; de la faptul că „hiperbolizarea mişcărilor puterii”12 şi prezentarea exclusivă a 
opiniilor puterii modelează în opinia publică o anumită „viziune” despre democraţie la 
încercarea eşuată de spargere a „blocadei” prin înfiinţarea primului post de televiziune 
independent, SOTI care să „contrabalanseze dezinformările televiziunii prin existenţa 
unei «tribune» a adevărului,... SOTI, care să fie «cheia succesului» în spargerea blo-
cadei de minciuni oficial-televizate”13; de la nevoia de a elimina din TVR vechii acti-
vişti de partid, cenzorii şi slugile Securităţii la eliminarea deplină a controlului politic 
al TVR printr-o lege de organizare şi funcţionare prin care TVR să nu mai poată fi 
aservită puterii niciodată14. Or, în dezbaterea proiectului de lege a audiovizualului, 
Doru Cosma critică reglementarea incompletă şi lacunară a dreptului de antenă, care 
nu prevede modalităţile practice pentru aplicarea efectivă a legii: nu se arată care sunt 
beneficiarii dreptului de antenă, aşa cum prevăd legile din Franţa şi Statele Unite, după 
cum nu se arată nici în ce fel li se asigură acestora egalitatea de tratament în expri-
marea opiniilor, după cum, de asemenea, se remarcă din mai multe articole ale proiec-
tului „tendinţa de a favoriza formaţiunea politică aflată la putere”15; este criticat şi art. 
36 din acelaşi proiect, care prevede „existenţa obligatorie a cel puţin unei persoane 

 
5 Doru Cosma, „Dreptul la antenă”, 22, 9, 1991, p. 14: 
6 Bedros Horasangian, „Autoritate, autoritarism, autorităţi”, 22, 5, 1991, p. 4. 
7 Dan Grigore, „Partitura calomniei”, 22, 5, 1991, p. 12; Andrei Pleşu era „descoperit” la un „eveniment 

televizat pe programul I la o oră de maximă audienţă” drept „vinovatul, Marele Vinovat, autorul tuturor 
vânzărilor de ţară”. 

8 Bogdan Ghiu, „Sentimentul datoriei împlinite”, 22, 24, 1991, p. 2; articolul aduce în atenţie şi de-
montează un film realizat de o companie „Media Pro”, bănuită a fi a lui Adrian Sârbu, şi televiziunea 
română, film intitulat „Iunie 1990 – 72 de ore”, prezentat pe 13 iunie 1991 la TVR, cu scopul de a legiti-
ma intervenţia violentă a minerilor în 14 şi 15 iunie în Piaţa Universităţii, prin aceea că prezenta dena-
turat şi mistificator doar evenimentele din 13 iunie şi doar din perspectiva autorităţilor.  

9 Alina Mungiu, „Diletantism jurnalistic de interes naţional”, 22, 9, 1991, p. 2; Ştefana Steriade, 
„Televiziune şi democraţie”, 22, 47, 1990, p. 4. 

10 Bedros Horasangian, „Minciuna organizată”, 22, 24, 1991, p. 4. 
11 Cosma, „Dreptul la”, 22, 9 , 1991, p. 14. 
12 Steriade, „Televiziune şi”, 22, 47, 1990, p. 4. 
13 Andreea Pora, „Cazul SOTI”, 22, 2 ,1992, p. 6. 
14 Dumitru Iuga, „Ce rol nefast a jucat Televiziunea!”, 22, 45, 1990, p. 10. 
15 Cosma, „Dreptul la”, 22, 9, 1991, p. 14. 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-26 10:08:32 UTC)
BDD-V304 © 2011 Institutul European



CONSTANTIN ILAŞ 

 50

juridice publice care să transmită cu prioritate programele şi informaţiile provenite de 
la Parlament, Preşedintele României şi Guvern”. 

La aproximativ un an după mineriada din 13-15 iunie 1990, în rubrica „Ochiul 
de lemn”16 Bogdan Ghiu avansează un concept, tele-puterea, menit să circumscrie 
sintetic relaţia dintre putere şi televiziunea publică, TVR. În acest concept era gândită 
„solidaritatea simbiotică” dintre cele două instituţii: „nu se poate spune cine pe cine 
creează, întreţine, dirijează”, ele îşi află „fiecare esenţa în cealaltă printr-o reţea de tri-
miteri şi complicităţi care, pentru publicul privitor-văzător, ţine loc de realitate, ocupă 
locul realităţii”. Or, pornind de la această ultimă remarcă a lui Bogdan Ghiu, s-ar putea 
spune că, cel puţin în ceea ce priveşte activitatea puterii, românii au avut de-a face nu 
cu o informaţie obiectivă, ci mai curând cu o tele-realitate. Eficacitatea acestei tele-
realităţi au resimţit-o, cred, mai ales cei care, în încercarea de a demonta unul sau altul 
dintre zvono-sloganurile lansate de către TVR, în loc de informaţii şi de dezbateri, au 
ajuns la conflicte exacerbate chiar cu propria familie. Mai mult chiar, eficacitatea tele-
realităţii a fost consfinţită cu sânge şi viaţă de om, după cum vom vedea. Cel de al treilea 
pilon, Securitatea, care a contribuit la construcţia tele-realităţii, spunea Bogdan Ghiu, a 
definit în mod esenţial maniera de manifestare şi a televiziunii, şi a puterii: „depen-
denţa de această a treia «instituţie» determină comportamentul contradictoriu al unei 
puteri şi al unei televiziuni care se arată parcă pentru a nu fi văzute... principiul de 
acţiune al televiziunii, al puterii, al tele-puterii este de a aboli tocmai distanţa, exterio-
ritatea, spaţiul public, acţionând pe dinăuntru”.  

În numărul 24 din 21 iunie 1991 al revistei, în aceeaşi rubrică, Bogdan Ghiu 
conchide, pe linia trasată de conceptul de tele-putere: „nimic nu există dacă nu este arătat 
la televizor şi dacă nu este perceput decât aşa cum e arătat. Existăm numai prin şi 
pentru televiziune”. De fapt, în acest articol este cerută demisia „conducerii televi-
ziunii, de care atârnă tot restul”, considerată responsabilă pentru difuzarea filmului 
amintit mai sus. Ne-am oprit asupra acestui articol pentru că critica filmului cu pricina 
dezvăluie contribuţia decisivă a TVR în orchestrarea violenţelor de stradă din 14-15 
iunie 1990, de departe cel mai grav incident declanşat prin mass-media.  

Intitulat „Iunie 1990 – 72 de ore”, el reprezintă încercarea nereuşită de a le-
gitima, la nivelul percepţiei, intervenţia, inutilă de altfel, a minerilor din 14 şi 15 iunie. 
Conform răspunsului unui miner la întrebarea „de ce au venit la Bucureşti?” – „am 
văzut la televizor”!: cu alte cuvinte, „nici minerii înşişi, de fapt, nu au putut explica de 
ce au venit”. Filmul a fost difuzat pe 13 iunie 1991. În opinia lui Bogdan Ghiu, filmul 
confirmă indirect orchestrarea pusă la cale de către Ion Iliescu pentru evacuarea feno-
menului intitulat Piaţa Universităţii, care a fost singura sursă de dezordine internă 
pentru puterea instalată la 20 mai 1990, dar care a deranjat cel mai mult prin intensa 
contestare a legitimităţii puterii: „la un alt nivel, între evenimentele de acum un an şi 
filmul despre ele de acum este o continuitate directă, „firul roşu” al minciunii... Ale-
gând mutismul, puterea a vorbit mai clar decât se putea imagina: prin montaj şi decu-
pare de imagini; încercând nu să lămurească – deşi era de ajuns să recunoască –  ci, în 

 
16 Bogdan Ghiu, „S-o credem orbeşte?”, 22, 21, 1991, p. 2. Expresia „ochiul de lemn” era, bineînţeles, 

menită să sugereze simbolic realitatea pe care o voia construită puterea prin televiziune, făcând aluzie la 
expresia „limba de lemn”. 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-26 10:08:32 UTC)
BDD-V304 © 2011 Institutul European



Monopolizarea opiniei publice şi funcţia critică a mass-media 

 51

continuare, să incite. Din totalul de aproape o oră, 45 de minute au fost dedicate zilei 
de 13 iunie”. Contribuţia TVR? Iată două extrase din raportul GDS cu privire la eveni-
mente: în data de 13 iunie, „în jurul orei 14.30, un speaker de la Actualităţi citeşte un 
comunicat al Preşedintelui, în care se afirma că grupuri organizate sunt pe cale de a 
veni la anumite obiective de stat, printre care, probabil, Televiziunea, şi roagă forţele 
fidele democraţiei să apere aceste obiective. În jurul orei 17, se transmite pe post un 
comunicat al Guvernului cu conţinut asemănător. (...) Pe la ora 20.30, emisia se între-
rupe cu totul, inclusiv mira, din decizia Ministerului Poştelor şi Telecomunicaţiilor. 
Lipsa de motivaţie tehnică a întreruperii a fost expusă într-un comunicat al Sindicatului 
Liber al Lucrătorilor din Televiziunea Română. Mai mult, orice telespectator ştie că, 
dacă are loc o defecţiune în studio, pe ecran apare mira, transmisia neoprindu-se de 
fapt”17. Trebuie reamintit că „întunericul de la televiziune”18 a durat aproximativ 40 de 
minute19 şi a întrerupt un meci de fotbal al campionatului mondial din Italia, 1990. 
Articolul lui Ghiu citează de asemenea raportul GDS. De altfel, critica acestui film 
dezvăluie şi maniera generală a TVR de a proceda în acei ani: montaj şi decupare de 
imagini, filmări doar din perspectiva „organelor”, practica „omisiunii elocvente”, eti-
chetarea defăimătoare: ţigani, delicvenţi, golani, legionari, drogaţi, intelectuali – „peli-
cula cu pricina ilustrează un stil şi o operă – a unei televiziuni şi a unei puteri”. De 
asemenea, din film „nu a putut trece neobservată contradicţia dintre realitate şi comu-
nicatele oficiale. S-a putut vedea cu ochiul liber că nu a existat, contrar celor afirmate 
de Ion Iliescu, niciun fel de organizare, ci, din contră, un imens haos, că, adică, orga-
nizarea a fost de partea «celorlaţi» (a organelor, paranteza noastră), că, departe de a fi 
fost subiectul propriei lui acţiuni, omul de pe stradă a fost un obiect uşor modelabil. 
Că, în aceste condiţii, minerii au venit degeaba, când nu mai era nici un pericol.”20 

Ca o primă concluzie preliminară, se poate afirma că în anii ’90–’92 în mass-
media din România, cel puţin aşa cum îi apare imaginea de ansamblu în revista 22, 
critica puterii şi a guvernării abia reuşea să se facă auzită şi aceasta doar în câteva 
cotidiene din presa scrisă sau în săptămânalul 22. Faptul că intelectualii din GDS şi 
care semnau în 22 au fost constant atacaţi în ziarele puterii (Azi)21 precum şi în cele 
care făceau pe faţă jocul puterii (România Mare, Europa, Totuşi Iubirea ) trebuie luat 
ca expresie a faptului că au depistat de fiecare dată şi fără echivoc nu numai priorită-
ţile reale ale României de atunci, ci au şi devoalat critic mişcările şi intenţiile puterii şi 
ale guvernării. 

 

 
17 http://www.revista22.ro/dosar-mineriada-1818.html. 
18 Bogdan Ghiu, „ Sentimentul datoriei împlinite”, 22, 24, 1991, p. 2. 
19 Cristian Tudor Popescu, „Spirala violenţei”, 16 iunie 1990, Adevărul, An I, Nr. 144: „E lesne de înţeles 

că imaginile din seara aceea, transmise de TVR, şi mai ales lipsa oricăror imagini, vreme de 40 de 
minute pe micul ecran, au creat, inevitabil o stare de tensiune, de panică, în întreaga ţară. Ceea ce s-a 
întâmplat a doua zi în Bucureşti, începând cu primele ore ale dimineţii, a fost o reactie tot atât de 
inevitabilă; spirala violenţei odată iniţiată, urcă întruna. Aceasta reacţie s-ar fi produs şi în lipsa apelului 
prezidenţial, care a avut ca principal efect diminuarea creditului de care se bucura preşedintele şi 
guvernul” http://www.revista22.ro/dosar-mineriada-1818.html. 

20 Ghiu, „ Sentimentul datoriei împlinite”, 22, 24, 1991, p. 2. 
21 Sorin Faur,” La omologare”, 22, 21,1991, p. 2. 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-26 10:08:32 UTC)
BDD-V304 © 2011 Institutul European



CONSTANTIN ILAŞ 

 52

Mass-media, afacerile, sindicatele şi politica: parteneriate 
„strategice” 

 
6 decembrie 2009: Traian Băsescu este reales Preşedinte al României în al doilea 

tur de scrutin. Se infirmă astfel unul din miturile recente cultivate chiar de către mass-
media, şi anume că nu se poate câştiga un război împotriva presei22. Titluri din revista 
„22”23: „Băsescu II, născut din ura mogulilor şi prostia lui Geoană”, „Aroganţa oligar-
hilor i-a făcut cadou lui Băsescu al doilea mandat”, „Victorie împotriva tuturor”, „Au 
pierdut împreună”. Aceste titluri vorbesc cumva de la sine despre situaţia mass-media 
reflectată de revista „22”: „70.000 de români în plus faţă de votanţii lui Mircea Geoană au 
făcut diferenţa în ceea ce trebuia să fie punctul culminant al «Watergate»-ului român 
început în 2007, odată cu acţiunea de suspendare a lui Traian Băsescu din funcţia de 
preşedinte”24. 

Probleme generale ale mass-media, aşa cum apar în revista „22”: degradarea 
generală a nivelului dezbaterilor publice; polarizare politică excesivă; luări de poziţie 
tendenţioase; şantajul de presă; presiuni prin campanii de presă făcute de Antene şi 
Realitatea SOV asupra instituţiilor statului (Fiscului, CNSAS, ANI, CNA)25; apariţia 
de stenograme din dosarele DNA aparţinând lui Voicu, Vântu sau refritoare la încer-
carea de şantaj asupra şefului ANI, Macovei, de către Sorin Roşca Stănescu şi Bogdan 
Chireac, rămaşi încă nesancţionaţi penal; încercarea de canonizare a marelui pontif al 
naţional-comunismului, Adrian Păunescu26; „mogulizarea” presei, dovedită indirect prin 
stenogramele din dosarele Vântu; calomnia constantă, minciuni şi rea credinţă, nevoia 
de audienţă cu orice preţ; informaţiile denaturate, ca să nu le spunem dezinformări; 
alianţele dintre liderii de sindicat, partide politice şi moguli de presă; etichetele puse 
de Preşedintele actual: „tonomate” şi „mogul”; parteneriatul dintre trusturile media şi 
opoziţia politică; partizanatul agresiv şi obedient al moderatorilor, redactorilor şi edi-
torilor; linşajul media al Preşedintelui şi al partidului de la guvernare, printre altele 
explicabil şi prin nevoia de defulare publică, de găsire a unui ţap ispăşitor în vreme de 
criză economică accentuată: „Watergate”, dar cu manipulări şi injurii, nu cu dovezi – 
toate acestea au condus la transformarea opiniei publice şi a spaţiului public într-un 
câmp de luptă partizană, împiedicând posibilitatea de dezvoltare a unei pieţe  concu-
renţiale a opiniilor celor mai productive pentru viaţa comunităţii în ansamblul ei, precum 
şi pe aceea a satisfacerii nevoii de informaţii veritabile. 

 
22 Acest aspect a fost remarcat de către  Sorin Bocancea într-o discuţie privată. 
23 22, 50, 2009. 
24 Andrei Cornea, „Victorie împotriva tuturor”, 50, 2009, p. 4. 
25 Andreea Pora, „Presa Malpraxis”, 22, http://www.revista22.ro/arhiva-2010-06-29. 
26 Personal, cred că tabloidizarea şi OTV-izarea mass-media au început odată cu reactivarea în spaţiul 

public, după decembrie ’89, a jurnaliştilor (C.V. Tudor, Adrian Păunescu, Eugen Barbu) care au slujit 
Securitatea în perioada comunistă şi care aveau pe atunci sarcina de a discredita diaspora şi orice posibilă 
opoziţie la regimul comunist. „Stilul” publicaţiilor Europa, Totuşi Iubirea, România Mare, Socialistul, 
dar şi al personajelor gen C. V. Tudor, A. Păunescu, Gheorghe Funar, Ghe. Dumitraşcu, George Pruteanu, 
George Becali care au făcut şi fac încă audienţă, nesancţionat public, a încurajat degradarea până la 
tabloidizare a unei bune părţi din mass-media. 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-26 10:08:32 UTC)
BDD-V304 © 2011 Institutul European



Monopolizarea opiniei publice şi funcţia critică a mass-media 

 53

Trebuie remarcată, de asemenea, şi o oarecare idiosincrazie a celor care sem-
nează în revista „22” cu privire la derapajele mass-media şi mai ales cu privire la 
„mogulizare”. Insistenţa intelectualilor asupra temei „mogulizării” presei şi a statului 
de drept se datorează, după părerea mea, unei scheme abile27, dar clasice, puse în fapt 
la trustul Realitatea Media de către Sorin Ovidiu Vântu: în primii ani de la preluarea 
acestui trust am avut poate de-a face cu cel mai echilibrat peisaj mass-media. Postul 
Realitatea TV mai trăieşte încă din trendul de credibilitate câştigat în acei ani şi tocmai 
din cauza acestei credibilităţi reale a apărut dezamăgirea uriaşă, şi aceasta cu atât mai 
mult cu cât la Realitatea TV sunt angajaţi Stelian Tănase, fondator al GDS şi al re-
vistei „22”, precum şi Emil Hurezeanu, analist şi publicist care a fost prezent constant 
în paginile aceleiaşi publicaţii. Referinţele la aceştia sunt destul de frecvente (pentru 
că au reprezentat o speranţă într-o presă onestă) acuza fiind că, deşi sunt acolo, nu fac 
absolut nimic pentru normalizarea discursului acestui post de televiziune. 

În luna octombrie 2010, în contextul trimiterii în judecată a lui Sorin Ovidiu 
Vântu pentru fapte de favorizare a infractorului, în mass-media apar stenogramele 
unor convorbiri ale acestuia cu directori editoriali şi alţi jurnalişti cu vizibilitate pu-
blică. Stenogramele sunt imediat luate ca dovezi28 ale implicării patronilor de presă în 
politica editorială a ziarelor şi a posturilor TV, precum şi ale implicării active în poli-
tică pentru a  obţine protecţia personală sau a afacerilor29: „mulţi sunt cei care au spus 
că era important să se publice stenogramele, pentru a  dovedi că Vântu le sufla în gură 
şefilor săi editoriali. Asta ca să arăţi publicului cum înţeleg mogulii să facă (pe) poli-
tica editorială. «Că altfel nu aveam cum», era argumentul suprem”30. Şi, într-adevăr, 
multe pasaje din aceste stenograme devoalează nu atât calitatea umană primitivă şi 
prozaică a celor implicaţi, precum şi a convorbirilor lor cât mai ales „cenzura, ingerin-
ţele editoriale, transformarea presei în «organizaţie», în fapt, într-o maşinărie întoarsă 
cu cheia, pusă în serviciul intereselor de business ale patronului, modalităţile prin care 

 
27Andreea Pora & Virgil Burla, De la Armaghedon la stenograme, dosar, 22, http://www.revista22. ro/de-

la-armaghedon-la-stenograme-9212.html, 1077 (accesat la 26.10.2010): „Până la un punct, adică până la 
scurt timp după alegerile prezidenţiale, Vântu a lăsat nişte «supape», Academia Caţavencu, Radio 
Guerrilla, Vox Publica, unde şurubul nu era strâns la maximum, «supape» folositoare pentru credibili-
zare, dar şi loc de «disidenţă» pentru jurnaliştii care nu reuşeau să fie soldaţii disciplinaţi de care mogulul 
avea nevoie.” 

28 Pora & Burla, De la Armaghedon la stenograme, dosar, 22, http://www.revista22.ro/de-la-armaghedon-
la-stenograme-9212.html, 1077 acesat la (accesat la 26.10.2010): „Stenogramele nu sunt decât confir-
marea a ceea ce se vede pe ecran, a ceea ce intuiam că se află în spatele campaniilor, explicaţia pentru 
derapajele de pe scena politică”. 

29 De ce s-a „mogulizat” mass-media din România? (În paranteză, fie spus, nu ştiu de ce nu repugnă ter-
menul depreciativ, defăimător şi cu conotaţii medievale de „mogul” preluat de la Preşedintele României). 
Ipoteza mea este următoarea: dincolo de apărarea intereselor economice şi politice, dincolo chiar de 
obţinerea de profit din afacerile cu mass-media, miza cea mare a „mogulilor” o constituie nevoia de 
respect şi de prestigiu, de respectabilitate. Întrucât planează suspiciuni mari asupra manierei în care şi-au 
dobândit averile, suspiciuni întărite şi de prezenţa lor constantă la DNA, precum şi  insistenţei cu care 
clamează că dosarele de la DNA sunt fabricate politic, ei vizează nu atât câştigarea puterii politice, care 
le-ar oferi posibilitatea de a interveni în aceste dosare, ci mai ales respectul şi prestigiul public. 

30 Ioana Avădani, „Două idei în acelaşi timp şi o pădure de dubii”, 22, http://www.revista22. ro/ articol-
9213.html, 1077(2010). 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-26 10:08:32 UTC)
BDD-V304 © 2011 Institutul European



CONSTANTIN ILAŞ 

 54

aceasta este folosită ca armă împotriva actorilor de pe scena politică sunt şi vor fi 
mereu de interes public major. În plus, cât de «privată» este viaţa privată interceptată? 
Protagoniştii nu discută despre amante, neveste, copii, boli sau rufele murdare din de-
bara. Subiectele sunt abolirea dreptului la liberă exprimare în «organizaţie», orches-
trarea campaniilor de presă împotriva unor instituţii ale statului, cum este ANAF, aflat 
în control la trustul Realitatea, intimidarea procurorilor şi judecătorilor care îi instru-
mentează dosarul, manipularea «prostimii».31. Deopotrivă, aceste stenograme devoa-
lează cel puţin vanitatea şi voinţa acestui patron de trust „de a face” marile jocuri po-
litice şi economice32. Nu vom insista asupra manierei în care se raportează revista 22 
la aceste stenograme. Editorialul Andreei Pora le rezumă, sintetizând totodată şi tipu-
rile de reacţie publică apărute odată cu divulgarea stenogramelor în presă. Vom re-
marca însă ceea ce ni se pare de o gravitate extremă, şi anume că, deşi toată lumea 
intuieşte sau chiar ştie cum este de facto situaţia, nu se găsesc totuşi şi altfel de dovezi 
prin care să se neutralizeze sau să se stopeze juridic derapajele patronilor de presă, iar 
cazurile „dovedite” prin stenograme nu produc condamnări juridice şi mai ales din partea 
opiniei publice. 

 
 
Concluzii 
 
Problema urgentă nu constă în faptul că există presă partizană sau chiar trusturi de 

presă care răspund intereselor economice şi politice ale patronilor, ci faptul că această 
presă partizană politico-economic este un instrument de şantaj politic şi economic în 
defavoarea informării corecte a cetăţenilor. Totodată această presă este dominantă pe 
piaţa opiniei publice, confiscând cea mai mare parte a audienţei, astfel încât acea parte 
a mass-media care este relativ independentă economic şi politic precum şi echidis-
tantă, obiectivă şi corectă faţă de public nu mai are nicio şansă faţă de acapararea 
prim-planului de către presa partizană care reuşeşte să modeleze, printr-o repetiţie 
insistentă, opinia publică cu temele şi în forma care îi favorizează interesele. Ce vrem 
să susţinem e că legitimitatea unei opinii sau a alteia este obţinută prin efectul pervers 
 
31 Andreea Pora, „Banii lui Vântu au miros”, 22, http://www.revista22.ro/articol-9208.html, 1077(2010). 
32 „Stenograme din dosarul SOV: Discuţiile cu şefii Realitatea şi cu Nistorescu, Chirieac şi Drăgotescu” 18 

octombrie 2010, ediţia online, http://www.revista22.ro/font-colorcc0000stenograme-din-dosarul-sov-
discu355iile-cu-351efii-rea-9149.html: „S.O.Vântu: – Măi, şi ca să spunem până la capăt, suspendarea a 
fost făcută ca urmare a alianţelor pe care le-am construit eu pentru suspendare, pentru că mi-a deschis 
dosarul cu Banca Agricolă. Chirieac: Da. S.O. Vântu: - Şi am vrut să-i dau o lecţie, dar nu până la capăt. 
... S. O. Vântu: Mâine, dacă fac o înţelegere cu Băsescu, Moşule, sunt cu tine, din momentul acela am 
dat ordin în organizaţie şi organizaţia este cu Băsescu. Punct. Fără abateri de genul fac înţelegere cu ăla 
şi mă trezesc două fete cinci castele. Am decis că luptăm împotriva lui Băsescu, toată organizaţia trebuia 
să lupte împotriva lui Băsescu cu toate armele.” A se vedea şi http://www.revista22.ro/font-
colorcc000dosar-22-font-presa-oligarhilor-6492.html: Andreea Pora, Dosar Presa Oligarhilor: „Din pos-
tura de actori politici, cei trei oligarhi vor nu doar să schimbe preşedinţi, guverne şi majorităţi parlamen-
tare prin campaniile duse de trusturile pe care le controlează, dar şi să redeseneze mecanismele de 
funcţionare ale statului de drept, să decidă ierarhii sociale şi intelectuale. În general, acestea se subscriu 
propriilor interese economico-financiare sau sunt în legătură cu dosarele în care sunt anchetaţi de 
procurori”. 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-26 10:08:32 UTC)
BDD-V304 © 2011 Institutul European



Monopolizarea opiniei publice şi funcţia critică a mass-media 

 55

al repetiţiei şi nu pe temeiul adevărului, adică al dovezilor cu care este probată acea 
opinie. Iar acest fel de a face presă tinde să devină normalitatea. Consecinţele neinten-
ţionate sau poate deliberate ale acestui stil de a face presă constă în faptul că opinia 
publică ajunge să fie sedată, anesteziată de judecăţile globale sau prin opiniile de tipul: 
toţi mint, referitoare la jurnalişti, şi toţi mint, sunt corupţi şi fură, referitoare la oamenii 
politici. O altă consecinţă care afectează, poate în mod global, mass-media este aceea 
că funcţia sa principală, adică de „câine de pază”, de informare şi de critică a puterii şi 
a societăţii ajunge să fie denaturată într-o asemenea măsură încât mass-media se auto-
discreditează33. Vreau să spun că, începând din 2007 şi până în prezent, spre deosebire 
de anii ’90, critica puterii şi a guvernării este într-atât de extinsă, atât de vehementă şi 
neprofesională încât vocea guvernării abia dacă se mai aude. Şi, doar prin contrast cu 
această situaţie, critica echilibrată, obiectivă şi imparţială apare ca fiind susţinătoare a 
puterii: intelectualii din GDS şi de la revista 22, precum şi alţii, au fost etichetaţi rapid 
ca fiind „intelectualii lui Băsescu” deşi multe, foarte multe din paginile revistei au fost 
extrem de critice la adresa Preşedintelui, a Guvernului şi a guvernării. Cu alte cuvinte, 
mass-media riscă să se autodiscrediteze din lipsa dovezilor cu care face o critică 
partizană, interesată, neprofesională a Preşedintelui şi partidelor aflate la guvernare şi, 
pe cale de consecinţă, este posibil ca pe viitor funcţia de critică în genere a puterii să 
fie subminată prin pierderea credibilităţii. 

Riscând şi o judecată în loc de o concluzie generală, am putea spune că, pe 
fond, democraţia din România post-comunistă are aceeaşi urgenţă: cetăţenii români nu 
dispun încă de un segment mass-media care să fie suficient de independent din punct 
de vedere politico-economic, astfel încât ei să beneficieze de o informare corectă, 
obiectivă, echilibrată şi echidistantă. 

 
 
Bibliografie:  

 
Revista 22, numerele 45 (1990), 47 (1990), 49 (1990), 5 (1991), 10 (1991), 21 (1991),  24 

(1991), 42 (1991), 50 (1991), 51 (1991), 2 (1992), 3 (1992), 5 (1992).  
http://www.revista22.ro/arhiva, anii 2009 – 2010. 

 

 
33 Rodica Palade, „România din canalele de ştiri”, http://www.revista22.ro/articol-6491.html, 1017 

(accesat la 1.09.2009): „Ultimul Barometru Global al Corupţiei (iunie 2009), realizat anual de 
Transparency International încă din 1992, înregistrează o mutaţie spectaculoasă: la capitolul încredere, 
presa din România cade de pe locul trei, pe care îl ocupase ani în şir, după Biserică şi Armată, în plutonul 
celor mai corupte instituţii. Oamenii au reuşit să identifice mecanismul perfid al manipulării şi taxează ca 
şi cum ar fi fost de faţă la tranzacţiile oneroase care se fac astăzi între sfera politică, economică şi presă”. 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-26 10:08:32 UTC)
BDD-V304 © 2011 Institutul European

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

http://www.tcpdf.org

