MERIDIAN CRITIC Nr.1 (Volume 22) 2014

East vs. West in Moldovan commercial TV:
Jurnal TV’S flagship Sundays evening show “Ora de ras”

Onoriu COLACEL
Stefan cel Mare University, Suceava

Abstract: The commercial TV station Jurnal TV’s broadcasting policy is to showcase
the former soviet republic of Moldova as an ideological combat zone. Conflicting
political and aesthetical paradigms are both delineated and actually employed for the
use of a pro-European, Romanian-speaking audience. Particularly, the TV show Orz
de Ras is a case in point example. The broadcast is Moldovan infotainment at its best,
targeting issues of civic commitments and, generally, public ethics.

Keywords: Infotainment, east-west, Moldova(n), Romania(n)

The TV show Ora de Rds' is a Moldovan case in point example of the
infotainment genre (Bonner, 2003: 148) in 21 century television (Wheatley, 2003).
Bluntly said, it openly employs the language of tabloid TV, while advancing the agenda
of the EU accession. Accordingly, it replaces celebrity culture, crime stories, astrology,
etc. with moralizing on public ethics. My informal data gathering boils down to
watching TV and prompts me to conclude that the overall pacing of the video is faster
than in traditional news coverage. To all extents and purposes, the format turns out to
boost local community spirit and to re-enforce a sense of identity grounded in
restoring the European/Romanian heritage in the Republic of Moldova.

The knowledge that results from the representation of politics and pop
culture territorialises concepts of history and culture, nation and otherness. Conversely,
the same knowledge de-territorialises (Papastergiadis, 2000: 101) the newly found
Bessarabian culture which is read against the backdrop of glorified cosmopolitanism.
The separate but overlapping meanings assigned to an ethnonym (Romanian) and to
an ideologically charged designation (European) demand further critical attention. They
are consequential for the merger of customary public and commercial service

I The prime time TV programme The Hour of Reckoning (my translation) is aired on Jurnal TV
(available at , retrieved on 16.05.2014) in Republic of Moldova.

BDD-A8385 © 2014 Editura Universitatii din Suceava
Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.28 (2025-08-04 10:24:19 UTC)



Onorin COLLACEL 76

broadcasting which the station JurnalTV exhibits mainly by means of its flagship
Sunday evening programme Ora de Ras.

The reactionary east-west polarity has never been more alive than in this
weekly broadcast to Moldova on the greater good of society. The performance of the
presenters maps down the ideological identity of a borderland. The EU and the
Russian Federation contend for the minds and souls of the audience and the broadcast
objectively sides with the west. Notions of alterity, clash of civilizations, narratives of
identity are all ideologically packaged. They promote a cultural policy of access and
participation as opposed to the perceived civic subservience of the former Soviet era.
Essentially, this is a brand of popular entertainment that, even if aired on a commercial
channel, addresses the well-being of the community. The boundaries between public
and commercial services are blurred mainly due to the democratic ethic and the
cultural vocation claimed by the station. Even though the video aesthetic of soft news
vilifies politicians, the rich, etc., the station still advertises mass communication as part
of the public goods society benefits from. As a provider of these social services, a
statement of limited liability always comes in handy. Conveniently, it is issued after the
opening titles in order to deal with broadcasting ethics presently formalized in areas
that range from advertising (Shaver and An, 2014) to social responsibility (as it is
asserted by all news organizations worldwide)2.

Fundamentally, the TV channel is in breach of the contract that calls for fair and
equal treatment of all potential viewers. The solution is a disclaimer that reads literally
“this is a TV broadcast”. Then, it goes on to allege that certain members of parliament
and magistrates are corrupt. Furthermore, mobsters and smugglers are named next to the
select few above-mentioned. Supposedly, the show has them all together for an audience
and suspects they experience side-effects. Explicitly, various warning signs of guilt and
shame are expected. In order to deal with their condition, the repentant parties are
invited to turn themselves in at the nearest jail. The emphasis on sympathy with ordinary
Moldovans summarizes its populist mission. The station and the familiar format fit the
profile of the post-communist media in the so called “new Europe™. Both of them
invite a self-explanatory reading. Moldovan media accommodates the same view once
used to account for the set-up of a “pluralistic” industry in other eastern European
national states. In other words, Orz de Rds is the telltale sign of “free press and freedom
of speech [that] represent some of the most dRastic changes to be found in most
emerging democratic nations” (Marin and Lengel, 2007: 51).

Although a transnational format, the broadcast is, nonetheless, peculiar to the
former Soviet republic. The straight news bulletin format is insistently quoted and re-
interpreted in order to highlight the (Moldovan/Romanian) national tropes of the self-
representation narrative currently prevailing in pop culture. It is informative of the

2 See, retrieved on 21.05.2014.

3 Originally, the new-Europe label named former communist countries, among which Romania was
listed. Much, if not everything said about Romanian media, from the perspective of one national
broadcasting system now dismantled, seems to be also true of the Republic of Moldova.

BDD-A8385 © 2014 Editura Universitatii din Suceava
Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.28 (2025-08-04 10:24:19 UTC)



77 East vs. West in Moldovan commercial T1”

conspicuous ideological, if not ethnic, divide in the 20 year old (or so) independent
country. Its discourse is keen to emphasize that conservative layers of society do not
go along with what appears to be the pro-Romanian policy of the station. Though only
seldom mentioned as such, nostalgia for Soviet times and fear of the west are believed
to lie with the Russian and Turkish-speaking communities. Particularly, with the
breakaway region of Transdniestria, a self-declared republic, as well as with the
autonomous Gagauz land, which in the eatly 1990s professed its own independence.
The channel is charged for being the mouthpiece of the westernizing grand narrative
that engulfs Eastern Europe. The suspicion of north-Atlantic values as well as the
anxieties regarding Romanian nationalism are behind these charges brought against
Anatol Durbala and Constantin Cheianu, as they themselves candidly share with the
audience. In their turn, they prosecute the old Soviet regime, current corruption and
state officials. At any rate, they are pop media personalities marketed as such by the
typical point of view shot viewers are exposed to. This also helps construe the show as
a variety of “talking-heads” magazine.

Much of its visual identity resides in their stage-like performance. The mise en
scéne is chiefly centred on their sharp suits, occasional dancing, quirky posturing and,
importantly, contRastive height. The background is a video-wall that screens the
sequence shot of the impending programme segment. The whole scene in one shot
technique features iconic digital imaging of ideology at work in infotainment.
Explicitly, the superimposed flags of the European Union and of the republic are a
case in point example (Ora de Ras, 4t of May 2014).

I dare say that, even if dramatized and over-simplified, the wording of the
statement made by the TV programme is universally familiar. It is globalisation
advocacy at its best. Definitely political also to the extent to which it recalls of the
language employed, for example, by “The Organisation for Economic Co-operation
and Development”. In the very same words, the task undertaken is to advertise the
need for “a resolute regulatory reform and reform of central public administration,
accompanied by emphasis on rule-based governance, [that| could |[...] raise credibility
[...]” (OECD 2011: 179).

This is the cornerstone of the debate about the common good, as it is
popularized by public ethics advocacy and by humorously framing the news bulletin
convention. Obviously, the cause and effect narrative needs to be still available. Yet, there
are a number of cinematic devices which articulate the soft news routine and translate the
convention of realism in television as “reality: factual and fictional performances that
promise some element of transparency, universality, participation, and interactivity”
(Hartley, 2008: 26). This is to say that tabloid TV strives to be graphically eye-catching. It
resorts to the detailed versus the minimal shots, to the subtle (or even black and white
animations) versus the strong colour schemes or to scale variations of distant frames
juxtaposed to close-ups. The visuals of pastiche are conspicuous and rely on editing news
footage and having voices (in Hollywood blockbusters or old Soviet and newer Russian
films) dubbed over. The sequencing of air-time is done almost exclusively by means of

BDD-A8385 © 2014 Editura Universitatii din Suceava
Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.28 (2025-08-04 10:24:19 UTC)



Onorin COLLACEL 78

computer graphics which introduces the numbers of the programme. This is what
structures the unfolding of events in terms of the running order of stories, the use of
studio shots and location reporting, the cartoonish versions of the presenters, etc. The
almost sixty minutes of popular entertainment castigate mainly governmental officials
and representatives of the judicial system.

Essentially, the political leadership is under scrutiny over alleged improper
conduct. Yet, there is no benefit of a doubt, no innocence until proven guilty. The
political satire, at its most vicious, comes across as plain character assassination. The
quest to inform and entertain is a matter of taking sides and pointing fingers. Once
more, the pro-European administration and the communist opposition are blamed for
the country’s endemic corruption and political shakiness. The mock anchor-man
performance of both Anatol Durbala and Constantin Cheianu stages (military)
campaigning on behalf of the average citizen. Appropriately, action is resolute and
taken on a soldierly humorous note. Unmistakably, Ora de Rds, showcases its fighting
spirit in the opening titles. Shot on location, they are dramatized by means of computer
generated graphics, alongside the use of Moldovan armed forces props and costumes.
The audience is exposed to stylized images of both the presenters (as I said, in full
military gear) and of the environment. This only adds to the original features of parody,
with enhanced ludicrous effect. The iconography and the artwork of the programme
revolves around a boy’s catapult that aims to shoot down the likely foes of western
style democracy. Basically, it is used to fire walnuts (branded with the name of the
show) at social evils. The slingshot is iconic in itself and in so many other ways. Here, it
ironically complements a battlefield impersonation of artillery troops engaging the
enemy. Of course, the set-up is biblical in imagery and political in scale, quoting
figments of collective imagination: Moldova versus Russia, the newsreader versus the
establishment, etc.

In so many words, David’s catapult against Goliath’s sword is a straightforward
promise made in the name of our cultural conditioning, irrespective of specific religious
references. The viewers are instructed to keep this in mind right form the very start.
What is more, the whitling walnut that moves across the screen and makes impact on the
TV set keeps the audience alert to the contRasting forces at war. The combat zone is the
televisual perception of the country’s political and cultural geography set against the
background of historic and economic concerns. Optimistically enough, everything spirals
into a confidence boost delivered by means of a caption that vows “they [ie., the
presenters| will save the country”. Due to size, position on screen, length of the frame,
etc., the pledge is almost illegible for the lay audience — yet obviously readable as revealed
by frame-by-frame study of the sequence.

This is an incitement to take literally what is spoken with humorous intent.
The strategy summarizes much of the rhetoric distinctive of Ora de Rés. Essentially, it is
the same matter-of-fact view of facts that strives to recognize the typical features of an
item under scrutiny. Reporting on the said item is likely to effectively explain the
opinion of the show to the viewers. Further de-constructing this rhetoric would require

BDD-A8385 © 2014 Editura Universitatii din Suceava
Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.28 (2025-08-04 10:24:19 UTC)



79 East vs. West in Moldovan commercial T1”

mentioning once more the disclaimer. One cannot argue with the self-evident premise
of — “this is a TV broadcast”. By association, it follows that the presenters are popular
(super)heroes, as shown in their pictorial record of manly exploits on the battleground
of shaping public opinion. This is a deceptive argument which basically states that
whatever is true of a part must be true of the whole too. Moldova was part of a
historical province now Romanian, yet everything else seems to be open to debate.
Once this is settled, the next questions and answers are culture-bound, i.e., governed
by the beliefs prevalent in one community or another.

Therefore, the ensuing arguments do not necessarily make sense by
convenient associations. As far as mainstream mass audience in the republic of
Moldova is concerned, the strategy works nonetheless. Being obviously context
dependent the knowledge that results from the representation of politics and pop
culture is bound to appeal to a broad cross section of the population. Explicitly,
watching TV is political ie., it places the viewer on one side or another of the
ideological divide. This happens because (soft) news and current affairs broadcasting
involves assumptions the viewers are already committed to, on account of their ethnic,
economic, or educational backgrounds. The “T'V broadcast” traps the audience into
conceding that there is no way out of taking sides.

For example, a number of the programme is “the Moldovan language for
Romanians”. The title says it all: since the annexation of Bessarabia by Russia in 1812
one of the most contentious issues ever has been the language of the new subjects.
Whether it is Moldovan or Romanian is a debate that is set to run and run. This
segment rests on Anatol Durbala’s comedian skills (make-up, costuming, gesture of the
body) and, generally, on the old-school values of stage-playing. What is conventionally
thought to be the front of a western theatre stage — the proscenium (Mitchell and
Mitchell, 2002) — can be construed as something of a moving picture. The TV-set
successfully reconstructs depth perception in this talking-heads/bodies convention.
Basically, the props, the lighting scheme, the minimal set design, etc. structure the
frame of a picture, ie., the rectangular playing area of the screen. They all recall of a
picture-frame stage, with sound (language) cues given to move the camera from one
character to the other. The number consists in standard frame editing meant to suggest
a rather brief exchange between two dramatic personae.

It turns out that traditional theatrical performance is needed to produce the
soft news format of the programme. His impersonation of Moldovan and Romanian
type characters vents the frustration of the Moldovan public with Romania, with the
Russian Federation, or, for that matter, with the east, the west, etc. Anatol Durbala’s
pronunciation of words is accurately associated with geographical area. If required to
cause misunderstanding, extreme varieties of language are showcased. They range from
the one heavily marked by the Slavic lexis and even Russian loan translation into
Romanian to the less marked Moldovan vernacular. The distinction between these two
linguistic varieties is mostly a matter of stress and rhythm in speaking. Once more, the

BDD-A8385 © 2014 Editura Universitatii din Suceava
Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.28 (2025-08-04 10:24:19 UTC)



Onorin COLLACEL 80

same words from (what used to be the prestige language of the republic) Russian that
riddle the speech of the Moldovan character are the only ones that need translation.

The glamour and influence of the former settlers’ language are now gradually
replaced with excitement about Romanian and western European ones. This particular
segment of the show even touches on the historical immigration into the country,
mainly from Russia and Ukraine, which led to present almost universal bilingualism.
The language games played by Anatol Durbala signal a two hundred years old
governmental policy designed to alter the ethnic makeup of the land lying between the
rivers Prut and Dniester. The tsarist state and USSR respectively openly engaged in
similar social engineering to the extent to which their legacy is the very core of politics
and decision-making in the republic of Moldova. Hardly ever is the issue mentioned,
yet nationalist unrest is constantly covered and, obviously, the contentious matter of
non-Moldovans’ rights comes out in the open. The bottom line is that the settlement
resulted in practically closed communities, clustered around industrial (Transdniestria)
or administration centres. Anyway, the Transdnester region “was originally part of
Ukraine, but became the centre of the Moldovan Autonomous Soviet Socialist
Republic (ASSR) created by the Soviet Union to emphasize their claim on Bessarabian
Moldova” (Kichler, 2008: 31). Nowadays, these Russian/Ukrainian speaking areas
seem to cling on to the Soviet past and above all to Russian Federation’s current
promises to defend all its virtual citizens living in neighbouring states. Such underlying
causes of the ideological divide, obvious in audience shares as well as in voting
behaviour, are contextualised in what is essentially popular TV. Particular of Ora de Rés
is the appropriation of a rather dry linguistic debate, from a political perspective, by a
commercial channel.

Coming back to the topic of the Moldovan language for Romanians, the
bottom line is that the snobbish Romanian counterpart of the native character expects
people in Moldova to speak the prestige, educated variety of his mother tongue. The
two of them work together to accommodate to each other’s differences in speech. The
result is the mixing and levelling of their respective idioms to the extent to which it
comes across that they obviously share one and the same mother tongue. Of course, it
is also plain to see that one and the same person plays the part of politicizing the
speech communities of the Romanian language. The point is to have the audience of
its coverage area realize that the differences between the way they speak and the official
language of the Romanian state are perfectly normal. Even more, they are enjoyable
enough to become the subject matter of mass appeal entertainment.

Roughly the same rhetoric and values underpin yet another number which,
alongside the previously mentioned one, makes up the TV dramatization of openly
political and ethnic bias in Ora de Rds. Unambiguously, the slight dramatic construction
of the two sketches is supposed to balance one distant neighbour of the republic
against the other. Namely, the resourceful Anatol Durbala replicates the approach and
the theme of “the Moldovan language for Romanians” in “Stefan vs. Lenin” (to be
read Moldova vs. imperialist Russia). The light nature of the representation has

BDD-A8385 © 2014 Editura Universitatii din Suceava
Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.28 (2025-08-04 10:24:19 UTC)



81 East vs. West in Moldovan commercial T1”

transparent ideological undertones. The two iconic figures on display are meant to
embody the conflicting interests at work in Moldovan public discourses and politics. A
fictionally polatized version of the past as well as instances of likely geo-politicking are
delivered for the use of the Sunday evening TV public. Confidently enough, the
intricate world of foreign affairs is exquisitely narrated by means of dialogue, costume
and make-up. All in all, the rather heated argument between Stefan and Lenin is
concerned with the customary target of pervasive corruption. However, the enactment
of history incites to civic engagement and is to be read in various terms that can be
construed as populism or nationalism. Much like the Moldovan/Romanian exchange
on language, the historical take on the issues is overtly partisan. Though critical of the
country’s leadership as a matter of principle, the presenters come across as staunched
supporters of the pro-EU policy that opposed vatious coalition governments to the
communist party and the breakaway region of Transdniestria.

Once in a while, the ethic of fair and unbiased reporting is given up altogether.
For instance, on the 25" of May, 2014, the show was aired for its two-hundredth
episode. On the said occasion, Anatol Durbala and Constantin Cheianu have Lenin
replaced. Instead of him, the current Prime Minister, Iurie Leanca, has a word with
Moldova’s defining hero. It is obvious that, irrespective of which character is paired up
with him (i.e,, the famous Russian dictator or the premier), the agenda of the short-play
format is unchanged. Throughout the sketch, the PM is confidently praised, mainly for
Brussels acknowledgement of Moldovan accession master-plan. Conceivably, the reason
Durbala impersonates only Stefan has to do with the overtly political protest against the
revisionist discourse and behaviour of the Russian Federation, issues extensively
scrutinized in the media landscape of the former Soviet republic.

Finally, they take a picture of themselves — nothing short of a so-called selfie,
in the very words of the PM (further proof that English words gradually enter the
Moldovan vernacular). Everything is done so that he will convincingly prove that
stamping out corruption is carried out under sacred patronage. Moreover, the
suggested course of action is medieval style (chiefly, beheadings and universalized
seizure of assets) and very much in tune with the often lionized figure of Stefan. The
westernizing narrative of the show turns out to be zealously embraced by the 15t
century head of state. Most likely, this particular segment sums up popular feelings that
otherwise would go unnoticed in the politically correct environment of mainstream
media. Conclusively, the European Union accession is once again the backdrop against
which the programme stages its unfolding. Everything boils down to the David versus
Goliath routine already-mentioned the audience is prompted to resort to.

Accordingly, the questionable allegiance of the Moldovan communist party,
most of the times, has to come into play. Openly portrayed as a Russian Trojan horse,
the party is charged with being a foreign interest group. As the typecast Moldovan and
Russian characters debate over the future of the republic, this is the ultimate bone of
contention. Sometimes, the founding-figure ruler of the Moldovan principality,
Stephan the Great, even slaps around the one and only Vladimir Ilych Lenin in order

BDD-A8385 © 2014 Editura Universitatii din Suceava
Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.28 (2025-08-04 10:24:19 UTC)



Onorin COLLACEL 82

to make his point known. The glorious exploits of Moldova’s national hero and the
abridged version of Russian expansionist politics find their voices in the analysis of last
week’s events.

Of course, the audience is asked to choose between European and EuRasian
views on identity and citizenship framed in the terms of reference neoliberalism and
state paternalism eagetly provide. Ora de Rds graphically translates the fault-lines of
geopolitics into the soft news convention and argues on behalf of the common
heritage two Romanian states share. The commercial and the public-service
broadcasting ethics of the show is meant to foster popular notions of democracy and
prosperity in the mainstream mass TV audience of the former Soviet republic.

Bibliography

Bonner, F., 2003. Ordinary Television. L.ondon, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications.

Hartley, J., 2008. Tetevision fruths, Malden, MA, Oxford and Victoria: Blackwell Publishing.

Kichler, F., 2008. The Role of the Eurgpean Union in Moldova’s Transnistria Conflict, Stuttgart: Verlag,

Marin, N., Lengel, L., 2007. “Emerging Media Transformations in the New Europe: Past and
Future Challenges” in Isaac A. Blankson, Patrick D. Murphy (eds.), 2007, Negotiating
Democracy: Media Transformations in Emerging Democracies, Albany: State University of New
York Press, pp. 51-74.

Mitchell, C. H., Mitchell, R. F., 2002. Action Acting: For Studio Theater, Prosceninm and Camera,
Huntington Beach: Golden West College Printing.

OECD, 2011. Develgpment in Eastern Europe and the South Canucasus: Armenia, Azerbagjan,Georgia,
Republic — of  Moldova — and ~ Ukraine, ~OECD  Publishing, available at
http://dx.doi.org/10.1787/9789264113039-en, retrieved on 3.06.2012.

Papastergiadis, N., 2000, The Turbulence of Migration. Globalization, Deterritorialization and Migration,
Cambridge: Polity Press.

Shaver, M.A., An, S., (eds.), 2014, The Global Advertising Regulation Book, New York: M. E. Sharpe,
Inc.

Wheatley, H., (ed), 2007, Re-Viewing Television History. Critical Issues in Television Historiography,
London and New York: I. B. Tautis.

BDD-A8385 © 2014 Editura Universitatii din Suceava
Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.28 (2025-08-04 10:24:19 UTC)


http://www.tcpdf.org

