
Studii de gramatică contrastivă 

 
 

88 

 
TRANSLATING  NEWS TEXTS FOR SPECIFIC LINGUISTIC 

AUDIENCES1 
 

 
Abstract : In a world marked by communication and conflict, mass media tends to minimize 
the essential role of translation in facilitating linguistic and cultural exchanges on the 
international scene. This paper purports to present and explain the situations in which 
translators have to fill up the gap existing between translation and media projects, as well 
as to examine the ways in which geographic, socio-cultural and linguistic coordinates may 
influence the process of editing (and sometimes transediting) of the global news. The 
methods used for highlighting cultural differences are both quantitative (based on a 
selection of articles from the British, French and Romanian press; for example, Romania’s 
2009 presidential elections and its echoes in the British and French press) and qualitative 
(particularly documentary, based on the latest research in the field). The inductive methods 
consist in identifying the textual and extra-textual strategies involved in the translation 
process and in exemplifying the editorial conventions applicable to the news coming from a 
different socio-cultural context. The expected outcomes of this paper are to highlight the 
causes of the refractions undergone by source information and to emphasize the 
translator’s overlooked role as, for most of the times, (s)he remains invisible in order to 
guarantee the quality of the translation and to respect the work and vision of the person 
producing the news. Last but not least, when it comes to news translation, the word 
translation itself gains new meanings, different from its traditional ones, as readers are 
totally unaware of the translational operations the articles they are reading have been 
through.  
 
Keywords: globalization, negotiation, editing. 
 

In an era of globalization in which thousands of messages are sent 
everyday in all parts of the world, mass media tends to neglect the role of 
translation and, implicitly, of the translators who produce different local versions 
for the same international messages. In their book, Translation in Global News 
(2009), Bielsa and Bassnett explain this by the fact that, inside news agencies, 
translation consists more of editing and reshaping the source texts so that the latter 
satisfy the expectations and needs of the receiving audience, and the majority of 
those involved in the process of news translation consider themselves journalists 
rather than translators. Thus, the journalist-translators are seen as cultural 
mediators in charge of an almost impossible task – that of getting across the 

                                                
1 Cătălina COMĂNECI,  Alexandru Ioan Cuza University of Iaşi, Romania 
comaneci.catalina@yahoo.com 
* This work was supported by the European Social Fund in Romania, under the responsibility of the 
Managing Authority for the Sectoral Operational Programme for Human Resources Development 
2007-2013 [grant POSDRU/88/1.5/S/47646]. 
 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-27 21:06:58 UTC)
BDD-A13322 © 2011 Universitatea din Pitești



Studii de gramatică contrastivă 

 
 

89 

implicit and the unknown by negotiating the meanings and selecting and recreating 
the original text with the ultimate goal of respecting the pattern and requirements 
of the target context.  

Can we consequently consider all these transformations of source texts as 
being a sort of media manipulation? Or should they merely be regarded as 
inevitable forms of rewriting according to the receiving context of the journalistic 
texts? If we were to take into account André Lefevere’s perspective, according to 
which translators are “artisans of compromise”, being constrained by “the times in 
which they live” (i.e. historical-ideological factors), “the literary traditions they try 
to reconcile” (i.e. literary factors), and the features of the languages they work with 
(i.e. linguistic factors) (Lefevere cited in Dimitriu, 2006: 66-67), we may claim 
that, from an ideological perspective, translations cease to be transparent 
reflections of the original texts, becoming instead distorted products for which the 
principle of equivalence doesn’t seem to work anymore. And yes, from a 
psychological perspective, it has been demonstrated that, the same as in television, 
the audience can be cognitively and affectively manipulated every time the reality 
is shaped according to the intended purpose, the same formula being repeated 
several times in order to obtain an automatism or conditioned reflex from the part 
of the public. 

If “in the beginning, there was the Word”, language exerts a fascinating 
power in this millennium marked by communication, the control over this 
instrument granting the holder the liberty to act over the other through words – 
“how words do things with us” (Dannet cited in Gherghel, 2009: 111). The 
journalist-translators handle the words on a daily basis, influencing global 
perceptions and reactions, and being able to stir political and economic conflicts 
inside and between nations. A similarly neglected role is that of the news 
interpreter acting as a mediator, who may face great challenges when reporting 
from different contexts and remote geographical areas in his/her attempt to create a 
dialogue between (sometimes conflicting) cultures and ideologies.   

Even though pressured to translate great amounts of information in a 
relatively short period of time (sometimes within hours or even minutes),  

“translators are still indispensable intermediaries in the new informational 
economy and are likely to remain so precisely because information is so 
important. For many subjects in the informational economy, the language 
of (native) expression remains the preferred language of (individual) 
access”. (Cronin, 2003: 16).  

When analysing the political discourse, Christina Schäffner points out that 
the most important role played by mass media is political in nature, “the topics 
which quality newspapers discuss in texts on their front pages, in editorials and 
comments” being “good examples of political texts” (2004: 118) and that “both 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-27 21:06:58 UTC)
BDD-A13322 © 2011 Universitatea din Pitești



Studii de gramatică contrastivă 

 
 

90 

translators and interpreters operate in contexts which are shaped by social aims and 
ideologies, which is particularly obvious in the field of politics” (ibid.: 122).  

In order to understand the evolution of the Romanian press in the last 
twenty years, attention has to be paid to all the political, cultural and ideological 
factors that have contributed to the place that mass media occupies nowadays in the 
national landscape. Journalism in post-communist Romania has faced great 
challenges, striving to find its way in a very sensitive political context as a result of 
the collapse of the communist regime, with its rigid system of censorship. On the 
one hand, people were enthusiastic about a future without constraints but, on the 
other, they remained psychologically marked by the oppressive political system 
they had overthrown. 

In December 1989, all eyes were on Romania, the new emerging media 
laying the bases of democracy and, for the first time after a dark period, the voice 
of the people was finally listened to. Unfortunately, the journalists in post-
communist Romania did not yet master a deeply embedded culture of 
professionalism and the government continued to exert a certain control over the 
media, especially over television and radio channels. According to Peter Gross,  

“in the simplest formulation, Romanian journalism in the 1989-1996 
period was a mixture of polemics, rumor, and half-accurate, incomplete, 
and biased information. It was a highly politicized and partisan journalism, 
and the few attempts at neutrality failed. In short, Romanian journalism 
began its post-communist era in an amateur state, and by 1996 it had 
become, at best, pre-professional, a pattern discernible in the majority of 
post-1989 East European nations” (Gross cited in Carey, 2004: 195-196).  

 
Up to the present, although journalism and its mechanisms have evolved 

and refined, the media environment seems to be increasingly dominated by press 
barons, the newspapers becoming a source of economic and professional control, 
while the freedom of expression is often misunderstood, taking the form of abusive 
intrusions in the private, political and social life. The present national press is 
characterised by a witty, yet incisive and mocking style. After two decades of 
democracy and modernisation, Romania’s history is still in the making, the press 
contributing to the reconstruction of a nation which was left in a severe state of 
economic and social stagnation.  

In November – December 2009, the media wrote a new decisive chapter in 
the Romanian history on the occasion of the presidential elections, whose echoes in 
the international press were best reflected in translation. The political campaigns of 
the two most important candidates, Traian Băsescu (former president) and Mircea 
Geoană (former foreign minister), took place in a very unstable context marked by 
recession. The press was clearly divided into two groups: the supporters and the 
attackers of Liberal Democratic Party (PD-L), of which Băsescu had been the 
president.  

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-27 21:06:58 UTC)
BDD-A13322 © 2011 Universitatea din Pitești



Studii de gramatică contrastivă 

 
 

91 

We thought it would be interesting to observe and analyse those articles 
translated from and for the international press in order to examine the ways in 
which source texts are re-created and edited according to the expectations of the 
target audience or, in other others, according to the skopos theory postulated by 
functionalist approaches. For example, on December 10th, 2009, the British weekly 
The Economist published an article that was used by two Romanian newspapers on 
December 11th, 2009 – România liberă [The Free Romania] and Ziarul de Iaşi [The 
Iaşi Newspaper]. The title was preserved in the Romanian translation: “Traian 
Băsescu wins a tight but mucky race. Now he must keep his promises” [Băsescu 
câştigă o cursă strânsă, dar murdară. Acum trebuie să-şi ţină promisiunile]. The 
Romanian press obviously had enough material and resources to produce local 
news, but the perspective of a famous foreign publication is always considered to 
be reliable and trustworthy, making the readers feel important whenever they read 
that Romania’s position within Europe (and even worldwide) has come to the fore.  

Before proceeding to any sort of analysis, it is important to make a brief 
description of the three newspapers selected for this purpose. The Economist, 
which dates back to 1843, addresses a well-educated audience informed weekly on 
world politics, business, finance, science, technology and the arts, with an average 
circulation of more than 1.6 million copies per issue in 2009, half of them sold in 
North America. A peculiarity of the publication, stipulated on their website, is that 
except special reports, articles are not signed, representing the work of a group of 
people, despite the fact that the newspaper has always rejoiced an illustrious staff, 
such as Garret FitzGerald (Ireland’s prime minister from 1982 to 1987) or Luigi 
Einaudi (the president of Italy from 1948 to 1955).  

The editors and journalists from The Economist often cooperate on articles, 
considering that what is written is more important than who writes it. If the original 
articles are never signed, it is less likely for translations to be signed either. 
According to Bielsa and Bassnett, translations have to be unsigned because 
“invisibility guarantees the good quality of the translation which, like edition, has 
to respect the work and vision of the original producer of the news” (2009: 92). It 
seems that excellent news sense and good writing skills sometimes override 
translation, which is seen as a failure to replicate a source text exactly, whether it 
comes down to losing certain features in the target text or adding them. In other 
words, “the more fluent the translation, the more invisible the translator, and, 
presumably, the more visible the writer or meaning of the foreign text” (Venuti, 
1995: 1-2).  

Founded in 1887, România liberă was the official organ of the Romanian 
Communist party until 1989, being presently one of Romania’s most important 
national newspapers and aiming at an intellectual and middle-class readership. 
România liberă is also one of the national publications that seemed to support 
Băsescu during the presidential elections; it even took his side in a scandal that had 
shaken the country when the opposition came up with a video in which the former 
president was hitting a 10-year old boy during a 2004 campaign rally. That video 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-27 21:06:58 UTC)
BDD-A13322 © 2011 Universitatea din Pitești



Studii de gramatică contrastivă 

 
 

92 

was purposefully presented in the press just a few days before the final election 
tour. The journalists from România liberă denounced this type of dirty competition 
promoted by the opposition, and regarded it as a personal revenge of one of the 
most powerful man in Romania, Dinu Patriciu (CEO of The Rompetrol Group, a 
multinational oil company), against the man who had ordered his imprisonment in 
2005. România liberă reminded its readers that Romania wants concrete solutions 
to its multiple problems instead of a media circus and a brain washing experiment.  

Finally, Ziarul de Iaşi is a local Romanian newspaper addressing a 
majority of male (51,20 % between July 2007 – July 2008), middle-class (53%), 
but intellectual readers. At local level, it is considered to be the most reliable 
newspaper of Iaşi, being preferred by most of the local business men.  

As a first remark, in Great Britain, as well as in Romania, the national 
press is more important than the local one, and taking into account that English is 
today’s lingua franca we shall compare the articles published by the two national 
newspapers, The Economist and România liberă, more in terms of political 
perceptions, than of an in-depth analysis that would be hard to follow in all details 
by outsiders to the Romanian political scene. Even if The Economist tries to be 
impartial and objective, we can detect from the title a certain grudge against 
Băsescu by calling him a president who “won a mucky race”, with reference to the 
irregularities reported even by the Romanian press during the elections, when both 
candidates were suspected of election fraud, of bribing the people for their votes, 
and of spending public money for their electoral campaigns.  

Even the photo taken from AFP and representing Băsescu in the middle of 
a crowd of politicians, waving to the people and talking to the prime-minister who 
holds the flag, has a mocking explanation – “A sea captain rules the waves” (with 
reference to Băsescu’s former profession, i.e. that of a sailor, before becoming the 
president of Romania). România liberă replaced this photo with a more neutral 
one, taken during a press conference, a decision that was probably motivated by in-
house reasons or by the ideological position of the publication. Instead, the 
newspaper constantly mentions the foreign source, using sentences such as “scrie 
The Economist, citat de Newsin” [writes The Economist, cited by Newsin – my 
translation], “În ediţia de joi, prestigiosul săptămânal britanic dedică alegerilor 
prezidenţiale din România o analiză intitulată «Împotriva tuturor posibilităţilor», 
având ca subtitlu: «Traian Băsescu căştigă o cursă strânsă, dar murdară. Acum 
trebuie să-şi ţină promisiunile»” [In its Thursday edition, the prestigious British 
newspaper dedicates an analysis to the Romanian presidential elections entitled 
‘Against all odds’, having as subtitle: ‘Traian Băsescu wins a tight but mucky race. 
Now he must keep his promises’ – my translation], “The Economist spune despre 
Mircea Geoană” [The Economist says about Mircea Geoană that...], “Potrivit 
publicaţiei cu profil economic” [According to this economic publication...], etc. 

Once again, The Economist seems to hide its own opinions behind other 
people’s declarations or actions: “The campaign was exceptionally dirty: observers 
think that both sides cheated”, “Supporters who once saw him as the apostle of 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-27 21:06:58 UTC)
BDD-A13322 © 2011 Universitatea din Pitești



Studii de gramatică contrastivă 

 
 

93 

clean government now regard him as the lesser of two evils”, “Critics make fun of 
his private life, colourful even by local standards”, “some feared”. Instead, they 
overtly describe Băsescu as an “exasperating former sea-captain” and a “stalwart 
Atlanticist”.  

All in all, the above-mentioned Romanian publications faithfully translated 
the original text, but the journalist-translators were forced to reorganize and 
reshape the material because as random as information filtering may seem to those 
who aren’t trained as journalists this process is subject to internal (the reason why 
an event becomes press information, how the text is constructed) and external (the 
status of the publication and the journalist, modifications that appear in the psycho-
moral profile of the audience) constraints that are extremely important in editing 
news agency source texts (cf. Coman, 2009: 112). This is what Bielsa and Bassnett 
call transediting, a concept initially proposed by Karen Stetting, which represents a 
solution of compromise between editing and translating, and which refers “more 
specifically to the form that translation takes when it has become integrated in 
news production within the journalistic field” (2009: 64).  

All the essential information is preserved in the target texts, as well as the 
numbers and percentages. The only thing that differs between the English and 
Romanian articles is the order in which the events are presented, and between the 
two Romanian articles produced at national and local level the citation of the 
original sources – The Economist and Newsin, respectively. On the other hand, we 
can say that, apart from news restructuring, we also have here a case of direct 
translation, considered by Bielsa and Bassnett the least common form of news 
translation (2009: 12), with the observation that the English text was modified in 
translation in terms of stylistic conventions. The Romanian translations can be 
considered good translations that do not lead to any misinterpretations, which, then 
again, raises the problem of training the journalists for becoming translators and 
vice-versa, and that a good news translator has to be in the first place a good 
journalist. Some news agencies are not ready yet to bear the costs implied by this 
process, although some others have started to pay translation courses for their 
editorial staff. 

On the other hand, the French press seemed to lay more emphasis on the 
financial crisis that, in their opinion, influenced the course of the 2009 presidential 
elections. Here we have a more obvious example of massive reorganization and 
reshaping of the news that are coming from a different geographic, socio-cultural 
and linguistic context. Le Monde, the world’s most important French-language 
daily, published on November 23rd, 2009 an article entitled “Vers un second tour 
pour l’élection présidentielle roumaine” [Romania is having a second election 
tour]. Le Monde’s five-section article is comprised by Hotnews (one of Romania’s 
most accessed online press sites) in only two sections and one lead.  

The first obvious difference between the two articles is to be found in the 
Romanian title - “Le Monde: În plină criză, Băsescu îl va înfrunta în turul doi pe 
Geoană, susţinut de fostul partid communist PSD” [Le Monde: In the context of the 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-27 21:06:58 UTC)
BDD-A13322 © 2011 Universitatea din Pitești



Studii de gramatică contrastivă 

 
 

94 

financial crisis, Băsescu will compete in the second election tour with Geoană, 
supported by PSD, the former communist party] – which apart from being much 
longer than the original, underlines the fact that Băsescu, the representative of the 
people, is actually fighting against former communists. This clearly changes the 
status of the article for a Romanian audience still marked by the communist 
regime, and the ideological implications are different for the source and target 
readership. By modifying the title in the target language, the Romanian journalists 
offer Băsescu a competing edge against his political rival and put him in the 
spotlight, unlike the French publication which remained impartial and presented 
the events from a more general perspective. On the one hand, journalists often 
write as though they are addressing “a homogeneous group of people with shared 
beliefs and values whose defining feature is the newspaper that they read” (Reah, 
1998: 36) and, on the other, they create media frames by providing a certain 
context for the readers, reinforcing stereotypes, determining judgements and 
decisions, and drawing “attention to some aspects of reality while obscuring other 
elements” (Gambier, 2006: 11). 

 Also, the Romanian journalists preserved only a few parts of the French 
article, focusing on the confrontation between the two most important candidates of 
the presidential elections (whereas Le Monde had also a third candidate in view, the 
liberal Crin Antonescu), and the political and social situation of a country ruled by 
an interim government after the dismissal of the prime-minister. The attention of 
the Romanian audience is thus drawn to the most important dates of the electoral 
period, October 13th (the day the deputies adopted the censorship motion against 
the prime-minister) and December 6th (when the second tour was scheduled). The 
two articles were published on the same day, which proves that the Romanian 
journalists were working under serious spatial and temporal constraints, the 
newsworthiness of that particular story depending on serious editorial decisions 
regarding its immediate publication.  

A particular case of news transformation is practiced by the European 
Commission’s latest multilingual site displaying the most relevant press articles on 
European affairs in collaboration with a consortium lead by Courrier International, 
composed of Internazionale (Italy), Forum Polityka (Poland) and Courrier 
Internacional (Portugal). Launched on May 26th, 2009, PRESSEUROP.EU. 
monitors daily about 250 international and European publications, and offers the 
public a variety of press articles and archives in 10 different languages. What is 
interesting about this site is that, starting from a given article, the journalists select 
the information from the original text and sum it up in all the 10 available 
languages, not losing track of the source, which is always mentioned in the right. If 
the readers access the respective link, they are led to the site of the original 
producer of the news.  

For example, an article published on November 19th, 2009 in Gândul [The 
Thought] – a Romanian newspaper founded recently (2005), but which became 
quite popular thanks to an experienced and professional team – was included on the 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-27 21:06:58 UTC)
BDD-A13322 © 2011 Universitatea din Pitești



Studii de gramatică contrastivă 

 
 

95 

site as one single informative section. The original title, “Cei trei granzi ai 
României au importat modelul dezbaterilor din Botswana. Vezi cum se negociază 
la sânge întâlnirea dintre prezidenţiabililor americani” [Big three in Romania 
import debate model from Bostwana. Read about the fierce meeting of the 
American presidents], initially very long, was finally reduced to “Campanie 
prezidenţială după model afgan”. The comprised source text was, in its turn, 
translated differently into English [Election brings out Africa obsession] and 
French [Campagne présidentielle à l’afghane].  

Whereas the Romanian and French versions are almost identical, including 
the title, this is not the case with the English version, which seems to explicitate the 
main theme of the original article both in the title and in the first line of the résumé 
– “The Romanian nation seems to be obsessed with the idea of being compared 
unfavourably to Africa and other developing parts of the world” – although the 
author of the Romanian source text from Gândul had not either overtly stated, or 
implied such an idea in his article. The English and French versions also use a 
punctuation mark that cannot be found in the Romanian version – “This modus 
operandi is peculiar to Romanians, «but, let us not forget, to weak democracies, 
too, like Afghanistan, Botswana or Ukraine ! » ” [Ces habitudes sont spécifiques 
aux Roumains, «mais n’oublions pas qu’elles le sont aussi aux démocraties faibles, 
comme en Afghanistan, au Botswana ou en Ukraine ! »], maybe with the intended 
purpose of dramatizing the entire situation.  

The original article published in Gândul was heavily reshaped and 
reorganized, and the result is a completely different text translated into 10 
languages. This is a clear example of selective appropriation of textual material, 
because the journalist-translators omit important parts of the Romanian article and 
add information that is not even present in the source text, emphasizing “particular 
aspects of a narrative encoded in the source text” or “aspects of the larger narrative 
in which it is embedded” (Baker, 2006: 114). The initial author mentioned the 
names of the three candidates only in the title and in the first line of the source 
article (unlike its short versions into Romanian, English and French, which focus 
on these three candidates), saying that “avoiding TV debates before the presidential 
elections and the endless fights regarding their organisation doesn’t characterize 
the political life of Bucharest” – my translation – (the author used in fact another 
culture-bound term, “on the shore of Dâmboviţa”, the main river crossing 
Romania’s capital, the use of which would have been pointless or irrelevant in 
translation because a foreign audience may have never heard of this toponym), and 
continuing with examples of African, Ukrainian and American candidates who 
refused to appear on TV before the presidential elections, but who became 
presidents in the end. The main idea was that it’s always better to have a “bad 
press” than a “bad debate”. 

From the analyses presented above, we can observe that source text 
information was generally adjusted to target-culture readership. There were, 
however, the significant exceptions of the European Commission’s site – 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-27 21:06:58 UTC)
BDD-A13322 © 2011 Universitatea din Pitești



Studii de gramatică contrastivă 

 
 

96 

Presseurop -, the mere purpose of its translations in several languages being to 
convey information without any further concern for the cultural and ideological 
background of the readership. Although news translator is seen as a re-creator, a 
writer who, “unlike the literary translator, does not owe respect and faithfulness to 
the source text” (Bielsa and Bassnett, 2009: 65), the main purpose of the target text 
being that of providing information about an event in a concise and clear way, 
attention has to be paid to all the linguistic, ideological, cultural and sociological 
constraints implied by news translation in terms of negotiation and conscious 
selection and recreation of the content in the target language.  

 
Bibliography  
Baker, M., 2006, Translation and Conflict: A Narrative Account, London and New York, 
Routledge. 
Bielsa, E. and Susan Bassnett, 2009, Translation in Global News, London and New York, 
Routledge. 
Carey, Henry F. (ed.), 2004, Romania since 1989: Politics, Economics and Society, 
Lanham, MD, Lexington Books/Rowman and Littlefield. 
Coman, M., 2009, Manual de jurnalism, Iaşi, Polirom. 
Cronin, M., 2003, Translation and Globalization, London and New York, Routledge. 
Dimitriu, R., 2006, The Cultural Turn in Translation Studies, Iaşi, Institutul European. 
Gambier, Y., 2006, “Transformations in International News”, Translation in Global News: 
Proceedings on the conference held at the University of Warwick, 9-21. 
Gherghel, Ioan V., 2009, Forme de manipulare televizuală, Cluj-Napoca, Limes. 
Reah, D., 1998, The Language of Newspapers, London and New York, Routledge. 
Schäffner, C., 2004, “Political Discourse Analysis from the point of view of Translation 
Studies”, Journal of Language and Politics 3:1, 117-150. 
Venuti, L., 1995, The Translator’s Invisibility: A History of Translation, London and New 
York, Routledge. 
 
Electronic sources  
http://www.economist.com/, consulted on December 16th, 2009 
http://www.economist.com/node/15066014, consulted on December 16th, 2009 
http://www.economist.com/help/DisplayHelp.cfm?folder=663377#About_Economistcom&
CFID=148328738&CFTOKEN=33368917, consulted on December 16th, 2009 
http://www.gandul.info/politica/cei-trei-granzi-ai-romaniei-au-importat-modelul-
dezbaterilor-din-botswana-vezi-cum-se-negociaza-la-sange-intalnirea-prezidentiabililor-
americani-5118820, consulted on November 25th, 2009 
http://www.hotnews.ro/stiri-international-6541605-monde-plina-criza-basescu-infrunta-
turul-doi-geoana-sustinut-fostul-partid-comunist-psd.htm, consulted on December 5th, 2009 
http://www.lemonde.fr/europe/article/2009/11/22/roumanie-vers-un-second-tour-entre-le-
president-sortant-basescu-et-son-rival_1270585_3214.html, consulted on December 5th, 
2009 
http://www.presseurop.eu/en/content/news-brief-cover/141491-election-brings-out-africa-
obsession, consulted on November 25th, 2009 
http://www.presseurop.eu/ro/content/news-brief-cover/141511-campanie-prezidentiala-
dupa-model-afgan, consulted on November 25th, 2009 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-27 21:06:58 UTC)
BDD-A13322 © 2011 Universitatea din Pitești



Studii de gramatică contrastivă 

 
 

97 

http://www.presseurop.eu/fr/content/news-brief-cover/141221-campagne-presidentielle-
lafghane, consulted on November 25th, 2009 
http://www.presseurop.eu/en, consulted on November 25th, 2009 
http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/the-economist-basescu-castiga-o-cursa-
stransa-dar-murdara-acum-trebuie-sa-si-tina-promisiunile-172340.html, consulted on 
December 18th, 2009 
http://www.ziaruldeiasi.ro/national-extern/the-economist-basescu-castiga-o-cursa-stransa-
dar-murdara-acum-trebuie-sa-si-tina-promisiunile~ni60g5, consulted on December 18th, 
2009 
http://www.ziaruldeiasi.ro/files/fstore/z_is/staticpages/oferta_p/zdi-oferta.pdf, consulted on 
December 18th, 2009 

Provided by Diacronia.ro for IP 216.73.216.38 (2026-06-27 21:06:58 UTC)
BDD-A13322 © 2011 Universitatea din Pitești

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

http://www.tcpdf.org

