Baza de date „Diacronia” (BDD)
Titlu:

Ipostaze ale oralităţii în construcţia titlului jurnalistic

Autor:
Publicația: Limba română: diacronie și sincronie în studiul limbii române, II, p. 59
Editori:Rodica Zafiu, Adina Dragomirescu, Alexandru Nicolae
Editura:Editura Universității din București
Locul:București
Anul:
Rezumat:The present paper aims to present and to analyse the main marks of orality used in the writing of journalistic titles, as well as their function in the Romanian and German journalistic communication in Romania.
We start from the finding that there are some elements specific to the oral communication at the level of journalistic title; these marks can reflect features that are inherent in the oral channel or features associated with orality for sociolinguistic reasons (elements classified under the diastratic varieties of the nonstandard Romanian and German – informal, colloquial and slang language).
The authoress proceeds from the following assumptions:
- there are essential (quantitative) differences regarding the presence of orality elements in the journalistic title between the pre- and post-revolutionary period;
- there is a (quantitative and qualitative) typologically relevant difference as regards the presence of orality elements in the journalistic title between the texts written in German, respectively, in Romanian.
The investigation is based on a selective material, extracted from Neuer Weg (NW) / Scânteia (S) (between 1949 - 1989), respectively, Allgemeine Deutsche Zeitung für Rumänien (ADZ) / Adevărul (A) (between 1990 - 2008).
The theoretical framework of the discussion represents the communication theory, bringing together the integrating vision of many approaches to enunciation, namely: dialogue analysis, conversation analysis, discourse analysis.
The concept of spoken language (oral code) or of written language (written code) refers to the way in which a message is produced and transmitted (intention of the locutor, the choice of linguistic elements governed by specific norms), and not its phonic or graphic realization.
The forms which produce an effect of orality can be placed on five linguistic levels: pragmatic- discursive, phonetic, morphological, syntactical and lexical level; the present paper will deal only with pragmatic-discursive marks which suggest evidence of orality in the journalistic title.
Limba: română
Linkuri:  

Citări la această publicație: 1

Referințe în această publicație: 11

46Rodica ZafiuLimbaj şi politicăEditura Universităţii2007
396Valeria Guțu Romalo (coord.)GALR
Gramatica limbii române. I. Cuvântul; II. Enunțul
Editura Academiei2005; 2008
58Liliana Ionescu-RuxăndoiuLimbaj și comunicare
Elemente de pragmatică lingvistică
All Educational2003
273Angela Bidu-Vrănceanu, Cristina Călărașu, Liliana Ionescu-Ruxăndoiu, Mihaela Mancaș, Gabriela Pană DindeleganDicționar de științe ale limbiiEditura Nemira2001; 2005
193Rodica ZafiuDiversitate stilistică în româna actualăEditura Universităţii2001html
92Liliana Ionescu-RuxăndoiuConversaţia: structuri şi strategii
Sugestii pentru o pragmatică a românei vorbite
All1995; 1999
5Liana PopMărci dialogaleLR, XXXIV (5), 4201985
210Valeriu Rusu (coord.)Tratat de dialectologie româneascăEditura Scrisul Românesc1984
157Iorgu IordanStilistica limbii româneEditura Științifică1975
1Boris CazacuLangue parlée, langue écrite, style oralRRL, IX (4), 3971964
17Tatiana Slama-CazacuLimbaj și context
Problema limbajului în concepția exprimării și a interpretării prin organizări contextuale
Editura Științifică1959

Lista citărilor/referințelor nu cuprinde decît texte prezente în baza de date, nefiind deci exhaustivă.
Pentru trimiterea de texte, semnalarea oricăror greșeli, și eventualul refuz ca „Diacronia” să facă publice textele, vă rugăm să folosiți adresa de email [Please enable javascript to view.].

Prima pagină: