Titlu: | La théorie des cognèmes et les langues romanes: l’alternance „i/a” dans les microsystèmes grammaticaux de l’espagnol et de l’italien |
Autor: | Didier Bottineau |
Publicația: | Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Philologia, LIV (3) |
p-ISSN: | 1220-0484 |
e-ISSN: | 2065-9652 |
Editura: | Editura Presa Universitară Clujeană |
Locul: | Cluj-Napoca |
Anul: | 2009 |
Rezumat: | [The cognemes theory and Romance languages: the „i/a” alternation in the grammatical systems of Spanish and Italian] According to the Theory of Cognemes, in many typologically unrelated natural languages, the phonological form of grammatical morphemes is symptomatic of semantic dynamic processes executed by the interpreter in the course of meaning construction: the core value of the signified is structurally related with the sensitive experience of the articulatory gesture mobilized on the side of the signifier. This case study presents the role and workings of the i/a alternation in Spanish and Italian in several grammatical systems: adverbs of spatial location aquí / qui, acá / qua, allí / lì, allá / là and prepositions (Italian di et da). |
Cuvinte-cheie: | cognemes, meaning construction, Romance languages, vowel alternation |
Citări la această publicație: 4
1 | Samuel Bidaud | Pour une linguistique opérative du tchèque | SL, 7, 147-168 | 2017 | pdf html |
0 | Samuel Bidaud | La linguistique du signifiant : définition et problématiques | SL, 5, 323-337 | 2015 | |
1 | Romana Timoc-Bardy | La séquence vocalique –UI. Quelques iconicités romanes parallèles | Studia UBB, LVI (3), 147 | 2011 | |
0 | Stephane Pages | Motivation vs. arbitraire : plaidoyer pour une voix médiane (application à l’espagnol) | Studia UBB, LVI (3), 131 | 2011 |
Referințe în această publicație: 0
Lista citărilor/referințelor nu cuprinde decît texte prezente în baza de date, nefiind deci exhaustivă.
Pentru trimiterea de texte, semnalarea oricăror greșeli, și eventualul refuz ca „Diacronia” să facă publice textele, vă rugăm să folosiți adresa de email [Please enable javascript to view.].